-

Augmented Reality: retail toe aan volgende stap

Augmented reality (AR) kennen we van spelletjes als Pokemon Go en praktische tools als AirMeasure. Ook de retail was er vlot bij. En daar is een next step op komst.

De early adaptors van AR zaten vooral in de retail-sector. Ikea place, waarmee je virtuele meubels in je eigen huis kan ‘passen’ en de L’Oréal make-up tester, waarmee je make-up kon uitproberen op je eigen gezicht, toonden in 2017 aan hoe je de technologie relevant maakt. Nu duurzaamheid ook een belangrijk topic is, lijkt dit een quick win: het groots inzetten van AR maakt minder transport mogelijk en zal retouren terugdringen.

En niets is zo goed voor adaptie als noodzaak, zoals een flinke pandemie. We zitten ineens met z’n allen in een situatie waarbij we fysieke winkels actief willen vermijden en dit biedt grote kansen voor augmented reality.

Klooien
Op dit moment hebben de meeste augmented reality-platformen de mogelijkheden tot het verrijken van platte oppervlakten (vloeren) en gezichten. Dit beperkt de mogelijkheden voor retail tot het uitproberen van gezichtsverfraaiing en plaatsen van bijvoorbeeld meubels en auto’s. Snapchat is de eerste van de grote partijen die voet- en volledige lichaamstracking heeft toegevoegd. Dit is nodig om virtueel schoenen en kleding te kunnen passen. Het zal niet lang duren voor deze mogelijkheden zijn toegevoegd aan alle grote platformen. Er is echter een zeer praktische drempel: het creëren van 3D-assets is een complex en kostbaar proces. Daarnaast is voor de tools om deze 3D-modellen naar AR te transporteren ook flink wat technische kennis nodig.

Verder moeten we ook denken aan welke producten handig zijn om via augmented reality te proberen. Een bril, make-up en een auto op straat zijn goed te doen. Maar wat als je een jurk zou kunnen proberen? Zet je jouw telefoon ver weg zodat je volledig in beeld past? Of ga je lopen klooien voor een spiegel? Het gebruik van telefoons sluit producten uit.

In-store
Voor retail denk je vooral aan webwinkels, op je eigen telefoon. Maar er  zijn meer opties, zoals de intergratie van augmented reality in fysieke winkels. Denk aan virtuele paskamers. Er zijn flink wat partijen die dit proberen te introduceren en er zijn een aantal pilots gedraaid, zoals in de Bijenkorf. Technisch gezien kan dit tegenwoordig fotorealistisch. Ook hier is de uitdaging echter dat de assets gemaakt moeten worden. En speelt de privacy van bezoekers in je winkel. Geen onoverkomelijke punten, maar ze maken het wel complexer.

Neemt niet weg dat AR een vlucht zal nemen. En we door technische innovatie in het digitaliseren van fysieke producten en de lancering van AR-brillen volgend jaar zeer boeiende augmented-winkelervaringen tegemoet gaan.

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#180).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond