-

Op safari door het sociale media landschap

Wat doe ik waar? Een vraag die ik afgelopen weken veel mensen hoor stellen die naast hun getwitter en gefacebook nu met Google+ aan het experimenteren zijn. Er is echter een vraag die interne- en externe communicatiemanagers zichzelf heel hard stellen. Welke rol geef je nu weer aan Google+ in je online communicatiestrategie?

We hebben daarom een eenvoudige social media landkaart gemaakt om organisaties te helpen te bepalen wat ze waar doen en hoe dat elkaar versterkt. Gedachte is dat je in je sociale media strategie alle gebieden van de kaart verkent en invult. Uitgangspunt van de landkaart is dat het niet om de tools gaat, want deze komen en gaan met een snelheid waar je als organisatie echt geen beleid op kunt maken. Daarom benoemt de kaart een aantal gespreksvormen, ieder met zijn eigen dynamiek, die vaak door meerdere tools ondersteund kunnen worden.

Sites, sociale netwerken en communities
We hebben ze horizontaal geordend naar een drietal gebieden. Allereerst je eigen (corporate) sites. Hebben die nog bestaansrecht? Jazeker, in het landschap is dit de plaats waar je makkelijk en snel relevante informatie over je organisatie kunt vinden en gestroomlijnd je diensten kunt afnemen.

Ten tweede de sociale netwerken. De kerneigenschap van sociale netwerken is dat een mens als individu centraal staat in zijn netwerk. Sociale netwerken zijn voor veel organisaties dé plaats voor ‘het nieuwe zenden’: Retweetable- en Likeable-boodschappen zenden in de hoop dat veel mensen die gaan versterken in hun eigen netwerk. Maar het is juist ook een plaats waar je kunt (leren) luisteren. Naar wat mensen over jou vertellen, je concurrenten of gewoon over wat ze belangrijk vinden in het leven. Of welke taal ze spreken, welke woorden ze gebruiken. En dus hoe jij ze het beste kunt aanspreken. Om te reageren en voorzichtig het gesprek aan te gaan, te laten zien dat je niet van Venus of Mars maar gewoon uit Den Haag komt. Om met korte berichten de heartbeat van een relatie te onderhouden.

Tot echt leerzame gesprekken kom je meestal pas in het gebied van communities. Waar mensen rond een gemeenschappelijk thema, een passie, een hobby een complex vraagstuk samenklonteren. In tegenstelling tot de vaak vluchtige berichten in de sociale netwerken, draait het hier om het samen verder komen, oprecht tijd, liefde en aandacht met elkaar willen delen. Hoe gaan we ons vak vernieuwen bijvoorbeeld? Beroepsverenigingen die worstelen met hun bestaansrecht zien hier hun houvast. Maar ook voor grotere maatschappelijke verbindende thema’s bestaan levendige communicaties. Eén van de interessantste communities waar ik aan mag bijdragen gaat over kwaliteitsverbetering bij ziekenhuizen, waar zo’n beetje alle ziekenhuizen uit Nederland kennis met elkaar delen op het gebied van kwaliteitsverbetering.

De kracht van binnen en buiten
De landkaart maakt op de verticale dimensie onderscheid tussen binnen en buiten. Op veel congressen wordt het ‘buiten is het nieuwe binnen’ besproken. Maar buiten en binnen zijn heel verschillend, zoals ook sociale netwerken en communities hun eigen dynamieken hebben en dus uit elkaar getrokken moeten worden. De kracht van buiten komt voort uit de massa en de diversiteit die je daar vindt. Ideaal voor inspiratie, open innovatie en het in contact komen met nieuwe en onverwachte (gespreks)partners. De kracht van binnen zit hem vooral in de eigenheid, de bereidheid – al dan niet ondersteunt met (arbeids)contracten – om langdurig samen te willen werken aan het gemeenschappelijke belang.

Invullen van de landkaart
Als communicatiemanager heb je de schone taak om af te wegen wat je in alle gebieden gaat doen, en met welke tools. Als je stimuleert dat al je medewerkers gaan Twitteren en op Google+ hun kennis gaan delen, is dat positief voor de verbinding met de buitenwereld, maar hol je op termijn de waarde en kracht van de eigenheid van je organisatie uit, omdat de verbinding met buiten sterker wordt dan de verbinding met elkaar. Als je intern alleen een sociaal netwerk aanbiedt maar die niet goed verbindt met je informatie-archief en het samen leren in communities, blijf je wielen opnieuw uitvinden. Denken over een goede invulling in de breedte van het sociale media landschap helpt je om los te komen van de tools en een duurzame sociale media strategie tot leven te brengen.

*) Auteur: René Jansen, gepassioneerd verhalenverteller bij Winkwaves

Foto: Worldinframes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond