-

We sms-en (weer)!

There’s an app for that. Maar wat nu als je geen smartphone hebt, zoals ongeveer een vijfde van de Amerikanen? Dan vertrouw je op regulier bellen en sms-en. Door de toch grote omvang van die groep niet-smartphonegebruikers heeft Uber onlangs een old school 1-800-nummer in het leven geroepen, waar klanten telefonisch een rit kunnen regelen.

Je kunt het haast ironisch noemen, maar waarom zou de platformgigant ook niet? Geef de consument het communicatiekanaal van zijn voorkeur. Tijdens de pilot die in Arizona loopt, regelt een telefoonmedewerker de rit en geeft vooraf duidelijkheid over de prijs, net zoals het algoritme dat doet. Richting het oppikmoment ontvangt de gebruiker via SMS updates over de ETA, kentekenplaat en naam van de chauffeur. 

Maar ook bij mensen die wel een smartphone gebruiken, is de SMS niet geheel uit beeld verdwenen. Al was het maar door de SMS-alert-aanbiedingen van e-commercespelers – waarvoor blijkbaar toestemming is gevraagd in de kleine lettertjes. Onverwacht, wellicht ongewild, maar met grote attentiewaarde.

En ook andere online spelers zetten in op het speciale karakter van ‘platte’ tekstberichten. Zo blijken sollicitanten het prettiger te vinden via hun SMS-box geïnformeerd te worden, omdat een platform als WhatsApp meer voor familie en vrienden is.

Als het aan Google ligt, gaan we ook juist weer meer sms-en. Maar dan wel op een manier die bij de huidige tijd past. Waarbij de berichtenwisseling niet beperkt wordt tot tekst, maar wordt voorzien van foto’s, video’s en chatgroepen en locatiedelen mogelijk is. RCS (Rich Communication Services), zoals het protocol heet en wordt gezien als de opvolger van de SMS, wordt door de zoekgigant opgetuigd in samenwerking met verschillende providers en neigt qua functionaliteiten dus naar de bekende messaging-platformen. In onder ander India, de Verenigde Staten en Duitsland kunnen Android-gebruikers er reeds gebruik van maken.

En dus is er toch een smartphone voor nodig. In de wereld van de grote getallen zal er vast markt voor zijn. Het betekent echter dat de SMS in al zijn eenvoud zijn inmiddels bescheiden, maar bijzondere status niet zal verliezen. Tekenend daarbij is dat ook fraudeurs, die doorgaans via mail naar inloggegevens vissen, het kanaal vorig jaar hebben herontdekt. U bent gewaarschuwd.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#176).

Over de auteur: Niels Achtereekte werkt als chef redactie bij Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond