-

Enge cookies achtervolgen u met reden op het internet!

Waarom worden we door bedrijven ongevraagd gevolgd op het internet? Wat willen die snode adverteerders allemaal van ons weten? En wat doen ze met al die informatie? Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) wil nu nog strengere wetgeving, waardoor we echt een achtergesteld land worden.

Iedereen voelt zich wel eens achtervolgd op het internet. Bijvoorbeeld als je op zoek gaat naar een mooie reis. Dan krijg je bij het volgende bezoek aan een heel andere site, ‘toevallig’ een aanbieding voor vliegvakanties naar de bestemming waar je eerder in geïnteresseerd was. En bij een derde bezoek aan weer een andere site krijg je een nog specifieker aanbod over diezelfde reis. Dat is niet toevallig. Dat komt omdat adverteerders ‘volg-cookies’ laten plaatsen en zodoende gericht en relevant kunnen adverteren.

Die technische mogelijkheid heeft een einde gebracht aan de algemene junkbanners, die ook steeds meer irritatie opleverden. Zodoende ontvangt een internetbezoeker gerichte, opeenvolgende aanbiedingen, over onderwerpen waarin je eerder interesse hebt getoond (retargeting). En krijgt u op dezelfde site een heel andere banner te zien dan uw collega of buurman. Goed voor de commercie, maar ook van toegevoegde waarde voor de consument, die niet langer wordt lastiggevallen door voor hem volstrekt oninteressante aanbiedingen.

De afgelopen maanden heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in Nederland onderzoek gedaan naar dit zogenaamde behavorial targeting. Het CBP concludeert nu dat voor het plaatsen van deze cookies, ondubbelzinnige toestemming door de gebruiker moet worden gegeven. Die toestemming moet blijken uit een actieve voorafgaande handeling. Bij gewone toestemming kan die instemming worden afgeleid. Bijvoorbeeld uit het feit dat iemand voldoende is ingelicht en vervolgens zelf besluit om verder te surfen. Bovendien hebben we in Nederland al een opt-out mogelijkheid voor mensen die überhaupt geen cookies geplaatst willen hebben.

De Nederlandse wetgever gaat met de huidige cookie-wetgeving al verder dan andere landen. Door nu weer ondubbelzinnige toestemming te eisen, wordt onze internationale concurrentiepositie qua internetgebruik aangetast. We worden daardoor als reclamebranche in Nederland qua mogelijkheden teruggezet naar de vorige eeuw.

In andere Europese landen interpreteert men de Europese regels minder strikt, en heeft het parlement ook geen extra regels gesteld. Met als gevolg dat Nederlandse reclame/internetbedrijven naar het buitenland zullen verhuizen en de inkomstenstroom vanuit de reclame voor uitgevers/aanbieders (bijvoorbeeld Nu.nl, de Telegraaf, de Persgroep en Google) naar verwachting nog maar een fractie van de huidige opbrengsten zal gaan bedragen. Brede massa-advertenties zijn nu eenmaal minder effectief (en dus veel minder waard) dan relevante, gerichte internetadvertenties.

Het CPB schetst in haar rapport echt een feitelijk onjuist angstbeeld over bedrijven die gedetailleerde persoonlijke informatie over de gebruikers zouden verzamelen (micro-profielen samenstellen), waardoor het persoonlijke surfgedrag bij een groot aantal partijen bekend zou worden. En spreekt in dat verband over een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van internetgebruikers. Dat is natuurlijk onzin.

De partijen die cookies plaatsen weten niets van u. Zij weten niet wie u bent, niet waar u woont, niet wat u doet of hoe oud u bent. Het enige wat in kaart wordt gebracht is uw eerder getoonde interesse in een bepaald product op een bepaalde website. En meer is ook niet nodig voor behavorial targeting.

Hoe kunnen we nu tegemoetkomen aan de bezwaren van het CBP en toch de unieke mogelijkheden die de huidige techniek ons biedt behouden? Zodat we kunnen blijven meedoen in deze snel veranderende wereld en we relevant, toegesneden en verantwoord kunnen blijven communiceren met onze klanten? En hoe voorkomen we dat we als Nederland een achtergesteld land worden en we het kind met het badwater weggooien?

Deel dit bericht

2 Reacties

Z.Eur

>En spreekt in dat verband over een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van
>internetgebruikers. Dat is natuurlijk onzin.
Onzin voor de marketeer die totaal verslaafd blijkt te zijn aan koekjes en andere volgmethoden.
Zeker geen onzin voor de gebruiker die er op een dag achter komt dat bijvoorbeeld ook verzekeringsmaatschappijen vrolijk aan het graaien zijn geslagen in de koekjesdoos.
En op basis van enkel het surfgedrag en de veronderstelde woonplaats besluiten da de gebruiker tot een bepaalde risicogroep behoort die derhalve maar een hogere premie dient op te hoesten.
Niks geen fictie of verzinsels maar zaken die al lang plaatsvinden in het beloofde land aan de andere kant van de oceaan.
Als je als markteer daadwerkelijk vind dat je een eeuw teruggeworpen wordt door het beleid van het CPB dan wordt het misschien eens hoog tijd voor een heidehut-overleg brainstormsessie om je te bezinnen op een beter businessmodel want dit soort bedreigingen zal je wel vaker op je pad gaan tegenkomen. Bij de overheid kan je misschien nog wat gaan tegenspartelen maar een grote partij zoals Google of Facebook zal het worst zijn wat je mening is over hun nieuw ingeslagen weg.

Erwin Leeuwerink

Geachte Mevrouw En Meneer.

Hierbij verzoekende, dat tijdens het surfen op het Internet in diverse Browsers steeds ellende ondervindt op het gebied van reclames en cookies maar ook zijn er hardnekkige reclame advertenties die willen dat je op hun Link klikt, maar soms gebeurt ook dat als je op zo’n Logo aanklikt dat je dan een site te voorschijn krijgt die je moeilijk kan afsluiten en soms kan er zelfs onverwacht een bestand worden gedownload op je pc, tablet of notebook of Laptop of Desktop etc. die je hele Windows of Android systeem in de war stuurt, en zelfs een virus kan krijgen.
Is hier wat tegen te doen en zo ja waarom doet de Overheid en de Gezamelijke Providers hier niks aan.
Want het kan niet zo zijn dat ik de enige ben die dit overkomt, daarom zuoden we met elkaar 1 platform moeten vormen om dit vervelende probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.
Laten we dus wat vriendelijker en respectvoller met elkaar om gaan en met elkaar in harmonie te Leven, het Leven is al moeilijk en zwaar genoeg.
Vriendelijke Groeten van Erwin Leeuwerink Uit Amsterdam The Netherlands !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond