-

Column: Game on, muziekliefhebbers

De worsteling van de muziekbusiness met online is een bekende. Terwijl streamingdiensten de grootste blikvanger zijn, ontstaan er echter ook andere modellen waar uitgevers en muzikanten van profiteren.

Zo meldde game-ontwikkelaar Rockstar onlangs dat gamers via GTA V en GTA Online – recente varianten van de uiterst succesvolle Grand Theft Auto-reeks – de afgelopen vijf jaar ruim 75 miljard minuten muziek hebben geluisterd via de spellen. En dat gaat niet om gamen en passief liedjes luisteren. Want de makers hebben muziek een steeds prominentere rol gegeven in GTA.

Waar Rockstar in de beginjaren al bekend stond om het cureren van passende in-game soundtracks, gaven zij spelers enkele versies later de keuze uit ruim een dozijn radiostations met honderden netjes gelicenseerde tracks. En tegenwoordig is muziek zelfs een onderdeel van de gameplay geworden. Spelers van de online variant kunnen namelijk hun eigen nachtclub runnen en daarin bekende dj’s laten optreden. Vanzelfsprekend niet voordat allerlei hobbels zijn genomen – ga je legaal of word je club een dekmantel, om maar eens wat te noemen.

De slimme zet van Rockstar hierbij is dat zij niet alleen de tracks van de dj’s de virtuele clubs inhalen, maar ook de vier artiesten zelf. Solomun, Tale of Us, Dixon en The Black Madonna draaiden ieder een dikke set in de motion capture studio van de game-maker en werden vastgelegd inclusief managers, entrourage, fans en details als hun favoriete drankjes en signature moves. Niet alleen achter de draaitafels maar ook in andere scenes, waaronder geboeid afgevoerd worden in een politiewagen.

Extra entertainment dus en bovendien een manier om spelers sterker op te laten gaan in verschillende spelmomenten, aldus de makers. The Black Madonnna zag haar fanbase na een maand al veranderen, zei ze tegen muziekblad Rolling Stone. En kreeg er een schare fans bij die vaak niet bij haar reguliere optredens kon zijn. Maar haar op Instagram wel voortdurend taggen in de flyers voor de virtuele in-game optredens die zij zelf organiseren. De “democratisering van clubland”, aldus de dj zelf. En ook Rockstar spint er natuurlijk garen bij. Want hoewel GTA V al zo’n vijf jaar meegaat, kan de maker met de online uitbreiding en de introductie van nieuwe muziek de spelers blijven boeien. En is de zes miljard dollar die het spel sinds zijn release heeft opgebracht vast nog niet het laatste.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#167).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond