-

Ik zie door de influentials het product niet meer

“Hoi, ik heb een instagramaccount met wel 20.000 volgers en ik maak mooie foto’s. Wanneer jullie mij een aantal producten sturen dan post ik daar een foto van”. Bovenstaande zal door een ieder herkend worden die maar iets met Marketing en PR te maken heeft. Ook ik zie ze regelmatig bij mij en mijn collega langskomen.

Het nut van een influential is mij duidelijk. Het is iemand die een bepaalde following heeft en daar diep in zit. Als bedrijf kun je daarvan profiteren door je boodschap (product) te laten promoten door de influential en zo makkelijk binnen te komen bij een doelgroep.

Maar de hele influential-industrie heeft verkeerde afslag genomen, ze gaan voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Niet alleen in het aantal influentials maar ook in het aantal buro’s. Mijn God, wat zijn het er veel.

Helaas heb ik ook in meerdere gevallen ervaren dat wanneer je iets speciaals vraagt of gewoon follow-up wil doen ze niet thuis geven. In één geval had ik een potje geld voor iemand en heb ik het na drie onbeantwoorde telefoontjes maar opgegeven.

Authendinges

Een goede influential is iemand die niet begonnen is om het infuential worden. Het is iemand die zijn ding doet en daarbij een publiek heeft opgebouwd. Hij of zij is (komt ie, zoek dekking) authentiek.

Wanneer je je positie als invloedrijk persoon begrijpt weet je dat je niet ALLES kunt promoten. Begrijp dat je following je ELKE dag observeert en alles van je weet. Dus wanneer je mijn telefoon promoot met twee video’s op je YouTube kanaal en de week daarna een orgasme krijgt om dat je ein-de-lijk de nieuwe iPhone binnen hebt, vermoord je even mijn boodschap en daarbij ook de euro’s die ik jouw bedrijfje gestopt heb.

Daarbij, (en deze jat ik van Sabine) veel influentials doen exact hetzelfde. Zoek op YouTube maar eens op Shoplog, het is een grote eenheidsworst. Dezelfde vlieger gaat op voor Instagram, het lijkt soms wel of er een carbonpapiertje tussen jullie foto’s heeft gelegen. (Carbonpapiertje, vraag dat maar eens aan je oma)

Het is teveel

Elke bedrijf duikt op de hele influentialmarketing en we zien ze overal. Mijn feed op Twitter is gevuld met invloedrijken die bijna elke week wel op een trip zijn om iets te promoten. Dat is prima wanneer je er verstand van hebt, en het ook bij je ‘core business’ hoort.

Maar ik zie genoeg combinaties die zo misplaatst zijn en alleen maar als doel hebben om een bereik te genereren. Dat staat enorm lekker in je excelsheet die je aan je baas stuurt. ‘Baas, ik heb met deze campagne wel 300.000 mensen bereikt in een jonge doelgroep’. Ja, maar die weten niks van schokdempers voor de nieuwe Opel Hoplasa. Ja, maar die weten niets van schokdempers voor de nieuwe Opel Hoplasa GTO5.0!!

Ik zie door de influentials de producten niet meer.

Bereik is niet heilig

Heel veel mensen bereiken is prachtig maar gaat je in veel gevallen niet helpen. Je wilt alleen die mensen bereiken die eventueel wat met je bericht kunnen en vooral dit willen delen met anderen.  Wanneer je random iemand je product geeft, doe je eigenlijk hetzelfde als de auto-industrie. Lekker wijf met dikke borsten op de motorkap dan weet je zeker dat er in ieder geval volk naar je stand komt.

Herhaling

Een keer een video met een aantal posts is leuk maar gaat je op de lange termijn niet helpen. Een influential moet je product gedurende een langere tijd gebruiken. Dat wil niet zeggen dat in elke video dit product gepromoot moet worden, maar je moet je publiek laten zien dat je het echt gebruikt, en niet alleen voor de video van de dag.

Ja maar dim…

Heb je een hekel aan influentials?
Welnee, integendeel ik zal ze blijven inzetten wanneer dat nodig is. Maar ik heb wel een filtertje ontwikkeld waarin ik hopelijk de bullshit eruit kan zeven.

Volgens mij wil je zelf influential zijn..
100 procent. Ik en mijn ego vinden het prachtig wanneer ik benaderd word. Maar je zult mij geen producten zien promoten waar ik niet achter sta.

Wat denk je hiermee te bereiken?
Helemaal niks, ik moest het alleen even kwijt.

Deel dit bericht

3 Reacties

Riselle

This opened my eyes on a few things and as a blogger with a marketing background I could not agree more. One thing I always stress to potential clients is that I must believe in the product or service to be able to promote it. Thank you for posting this. It helps keeping me in line with my believes and not to lose sight of my core when approached by brands.

Linda

Amen!

Heb zelf een bedrijf gehad en werkte veel samen met bloggers voor de hype zo’n extreme vlucht nam met vloggen en Instagram en weet ik veel wat en was toen al selectief. Liever een blogger met 500 unieke bezoekers per maand die je producten met regelmaat terug laten komen en waarvan 60% van de bezoekers ook (terugkerend) komen winkelen dan een blogger met 50.000 unieke bezoekers waar je nauwelijks return op krijgt.

Wat niet zegt dat cijfers altijd zaligmakend zijn, het gaat ook om de manier waarop een product wordt neergezet, maar de grote lijn is denk ik wel duidelijk 😉

Agnes van Duffelen

Dat is nog eens een raak betoog. Helemaal mee eens, dank voor het delen. Bereik is niet alles, impact is veel beter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond