Investeren in Insurtech: waarop wacht de Benelux?

Tot voor kort lag er geen enkele verzekeraar of durfkapitalist wakker van Insurtech. Nu is het stilaan een wereldwijde hype aan het worden. Vorig jaar werd er 1,58 miljard euro in Insurtech geïnvesteerd. In het eerste kwartaal 2017 opnieuw 382 miljoen. Alleen: in Nederland en België lijkt het belang van disruptieve technologie in consumenten-verzekeringen nog niet echt door te dringen.  

Opnieuw zijn het Silicon Valley’s traditionele durfkapitalisten die de Insurtech-dans leiden; Andreesen Horowitz, Canaan Partners, Horizon Ventures, Lightbank, om er enkele te noemen. Maar ook de klassieke verzekeraars en herverzekeraars, die er voorheen met geen haar op hun hoofd aan dachten om in een niet-beursgenoteerd technologiebedrijf te investeren, strooien hun dollars en euro’s vandaag maar wat graag rond in de Insurtech-ring.

Net zoals in Big Farma, zijn grote verzekeraars er blijkbaar niet meer zo gerust op dat de innovatie nog van binnen hun eigen muren kan komen. Zo zijn er intussen een twintigtal durfkapitaalfondsen voor Insurtech opgericht, onder andere door AIG, Chubb, Axa, Allianz, Swiss Re, Hannover Re en Munich Re. Allen zijn ze erachter gekomen dat zowat elke schakel in de waardeketen van traditionele consumentenverzekeringen nog sterk kan verbeterd worden door middel van technologie. Ze beseffen ook dat de bestaande verzekeringsproducten al te vaak onvoldoende gebruiksvriendelijk zijn voor de consumenten.

De deeleconomie zorgt er tegelijkertijd voor dat er een nieuw soort verzekeringsconsument ontstaat die zich voor een korte periode tegen bepaalde risico’s wil beschermen. Verder houden peer-to-peer (P2P) verzekeringen de belofte van een nieuw coöperatief onderschrijvingsmodel in voor consumentenverzekeringen.

Er wordt ook ijverig gezocht naar nuttige toepassingen van Blockchaintechnologie in verzekeringen. En veel aandacht gaat naar start-ups die experimenteren met nieuwe vormen van verzekeringsdistributie van gestandardiseerde contracten via smartphones of tablets.

Insurtech in de Benelux: een paar pioniers, en dan de leegte

Hoewel er wereldwijd dus vanalles aan de gang is, kunnen we in de Benelux de initiatieven in Insurtech nog bijna op twee handen tellen. We beperken ons in het vervolg van deze blog tot het bespreken van de twee start-ups die wel eens baanbrekend zouden kunnen zijn: Qover en Insureapp.

Voor alle duidelijkheid: er zijn zeker nog andere Benelux initiatieven die gecatalogeerd kunnen worden onder Insurtech, maar die zijn meer gericht op de optimalisatie van de waardeketen. Enkele voorbeelden hiervan: technologie voor een automatische schadeafhandeling of het opzetten van een digitale marktplaats voor verzekeraars, leasing maatschappijen en herstellers van autoschade. Verder zijn er vooral nieuwe productontwikkelingen in autoverzekeringen rond het aanbieden van voordeliger premies in ruil voor veiliger rijgedrag.

Qover: beloftevol, maar eerste product niet baanbrekend

Eén van de meest intrigerende Insurtech start-ups in de Benelux is Qover. Dit zowel qua concept als vanuit het standpunt van ‘lokaal’ durfkapitalisme. Qover werd in 2016 in Brussel door twee dertigers, Jean-Charles Velge en Quentin Colmant, opgericht om een digitale infrastructuur aan te bieden die toelaat om verzekeringen in vernieuwende combinaties van producten, premies en technologie op maat te bouwen. Het concept biedt de mogelijkheid om dekkingen in veel kleine fragmenten en voor korte perioden aan te bieden, helemaal anders dan we tot nu toe gewoon zijn dus.

Belcube en Calataÿ & Wouters Ventures investeerden bij aanvang 1,5 miljoen euro. Belcube is het Belgische fonds van de voormalige ondernemers-oprichters van Keytrade en Ogone. Calataÿ & Wouters Ventures is eveneens een Belgische fonds van de families de Callataÿ en de Wouters, die het financiële softwarehuis Callataÿ & Wouters in 2012 aan het Franse Sopra verkochten.

Qover rekruteerde vervolgens een zestal ontwikkelaars en kreeg een dekking van Lloyd’s of Londen. Hun eerste product, dat via makelaars en autodealers in België zal verkocht worden, is op het eerste gezicht niet baanbrekend: een verzekering van de toekomstige restwaarde van auto’s. Het gaat over een product dat in de VS en het VK onder de naam GAP (Guaranteed Auto Protection) verzekering is gekend maar waarnaar de vraag in België misschien wel te beperkt is.

Zeven miljoen euro opgehaald in twaalf maanden

In een tweede ronde investeerde recent Anthemis, een in 2010 opgerichte durfkapitalist, 5,5 miljoen euro in Qover. Anthemis is een erg indrukwekkende internationale Fintech-investeerder van het eerste uur met kantoren in New York en Londen. Anthemis heeft samen met Baloise, de Zwitserse verzekeraar met een Belgische CEO met sterke technologie-achtergrond, in Luxemburg een fonds van CH50 miljoen opgericht om te investeren in Insurtech. Anthemis beschikt daarnaast over 237 miljoen euro funding en heeft al 42 Fintech participaties in Noord-Amerika en Europa. Ze investeren in de eerste fasen, de zogenaamde pre-seed, seed en serie A fasen van nieuwe ondernemingen.

Qover is dus een Benelux Insurtech start-up die in de eerste twaalf maanden na de oprichting al zeven miljoen heeft opgehaald in Brussel en Luxemburg. Qover wil nu groeien naar een dertigtal medewerkers. Het originele concept van deze start-up in combinatie met de ondersteuning van een durfkapitalist met een track record van wereldklasse in Insurtech, maakt van Qover een zeer beloftevol bedrijf. Doe daar nog eens de link naar de verzekeraar Baloise met distributie in Zwitserland, België, Duitsland en Luxemburg bij, en het is helemaal duidelijk dat we deze Insurtech onderneming in het oog moeten houden voor toekomstige ontwikkelingen.

Insureapp: smartphone als ‘detector’ van realtime behoeften

Insureapp is een andere interessante recente start-up in Nederland die de contextuele informatie afgeleid van smartphone sensoren probeert om te zetten in realtime behoeften van consumenten aan verzekeringsoplossingen. Dit maakt verschillende nieuwe toepassingen mogelijk: het aanbieden van een verzekering tegen diefstal van skimateriaal op het moment dat je een ski-oord binnenrijdt, het aanbieden van een levensverzekering voor een vlucht terwijl je aan het boarden bent of het aanbieden van een verzekering tegen fietsdiefstal op het moment dat je een fiets huurt op vakantie.

Daarnaast kan soortgelijke informatie gebruikt worden om aan preventie te doen, bijvoorbeeld op basis van het observeren van rijgedrag of voor het aanpassen van iemands levensstijl (bv. eetgewoonten).

Insureapp werkt samen met het Belgische bedrijf Sentiance, dat zich specialiseert in het oppikken van gegevens op smartphones en draagbare toestellen voor marketing doeleinden. Sentiance heeft sinds zijn ontstaan al acht miljoen euro opgehaald bij investeerders waaronder Samsung, Duval Union, Volta, het Benelux technologie durfkapitaalfonds, Strike4, Qbic, een interuniversitair durfkapitaalfonds, Nova en Pamica.

De financiering van InsureApp zelf komt dan weer van Risk Verzekeringen, een leverancier van diensten aan verzekeringsintermediairen die al in 2000 werd opgericht. Risk Verzekeringen zet duidelijk in op een aanbod als Nederlandse wholesale broker die onder andere ook Insurtech-diensten wil aanbieden aan makelaars. Het werd opgericht door een aantal ex-Willis medewerkers.

Nederlandse Aegon investeert in … Amerika

Opvallend en tekenend is overigens dat langs de kant van de investeerders Transamerica Ventures blijkbaar zo gericht is op de Noord-Amerikaanse markt dat het nog geen investeringen deed in Nederlandse Insurtech-ondernemingen. Transamerica Ventureshet is het 100 miljoen euro sterke innovatiegerichte durfkapitaalfonds van de Nederlandse verzekeraar Aegon dat in 2015 werd opgericht. Het investeerde in buitenlandse bedrijven en niet eens zoveel in echte Insurtech-initiatieven.

Er lijkt nog verrassend weinig te gebeuren in Nederland, terwijl het land toch een early adopter was van directe verzekeringen, vergelijkingswebsites en online makelaars zoals bv. Independer. Net zoals Brussel zijn B-Hive heeft, heb je het start-up bootcamp in Amsterdam, gesponsord door bijna alle grote verzekeraars. Opvallend is dat binnen dit iniatiatief slechts weinig start-ups die zich toespitsen op verzekeringen het levenslicht zien.

De Nederlandse verzekeraars zelf lijken toch vooral druk met het verlagen van kosten, Solvency II en het tevreden houden van AFM/DNB. Daarbij komt nog dat de huidige premieniveaus in autoverzekeringen verlieslatend zijn wat uiteraard geen bevorderlijke omgeving is om een nieuw Insurtech-initiatief te lanceren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug