-

Live shopping: redding voor de kleine retailer?

Live shopping wordt na Azië nu ook in Europa gesignaleerd. De impact voor een individuele retailer kan groot zijn, maar het risico is dat grote spelers als Facebook en Amazon uiteindelijk als échte winnaars overblijven.

Ondanks dat het aandeel van live shopping in de totale online verkopen nog beperkt is, is er inmiddels aardig wat gaande. Denk aan een elektronica retailer die tijdens haar eerste live shopping event voor meer dan een miljoen euro verkocht. En een lokale kledingzaak die zijn totale omzet binnen twaalf maanden verdubbelde. Grote getallen klinken leuk, maar waar het om draait is de relatieve impact. Waar tien miljoen voor bol.com of Coolblue niets is, kan duizend euro extra per maand voor de speciaalzaak om de hoek van levensbelang zijn.

Holy grail
De praktijk leert dat live shopping over de hele breedte van de markt wordt ingezet. Vaak wordt daarbij gefocust op sales, maar brand awareness en engagement zijn de belangrijkste langetermijndoelen. Waar de elektronica webshop binnen één live show bijvoorbeeld zestienduizend nieuwe aanmeldingen voor de klantenclub kreeg en een andere webshop met slechts zevenduizend volgers die via een quiz vijfduizend views en vijftienhonderd comments realiseerde. Anders gesteld is het dus niet de ‘holy grail’, maar een marketingtool en verkoopkanaal die de andere kanalen en campagnes versterkt.

Plus: meer nog dan op andere kanalen zijn er bij live shows levensgrote verschillen tussen hoe winkels of merken zich profileren. Zeker niet iedereen haalt de verwachte doelen – veelal doordat ze zich niet goed voorbereiden. Het aantal succesvolle user cases om van te leren loopt echter al in de honderden.

Bittere noodzaak
Hoewel er voorbeelden zijn van grote merken die live kijkers naar hun eigen platform proberen te trekken – zoals Samsung en Guess – vindt live shopping met name plaats op de social platforms. Het gaat dus vooral om traffic die aanwezig is op Facebook, Instagram, TikTok maar ook Amazon. En dat willen die partijen graag zo houden. In de Verenigde Staten zie je bijvoorbeeld dat Instagram, naar Aziatisch voorbeeld, al een geïntegreerde oplossing voor live shopping aanbiedt. Terwijl Facebook Live het weer goed doet als het om pre-event promotie en engagement gaat. Dat neemt niet weg dat er ook kleinere, lokale spelers ontstaan. De doorontwikkeling van de grote aanbieders maakt het voor hen bittere noodzaak om andere bedrijfsprocessen van klanten te automatiseren, zoals het uploaden van producten, ordermanagement en klantcommunicatie.

Een flinke uitdaging, maar wel een die de markt wat in balans kan houden. Want zoals bekend is het een risico om afhankelijk te zijn van één platform of verkoopkanaal. De retailer die dat wel is, heeft geen toekomst meer.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce Magazine #187.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond