-

De vijf tips om commitment te krijgen voor je Design Sprint

Je bent eruit! Je wilt een Design Sprint doen. Nu is het tijd om je stakeholders hier in mee te krijgen. Je hebt het vertrouwen nodig van je stakeholders om een volle week te besteden aan een Design Sprint om één uitdaging op te lossen. Een week is veel tijd en geld, waardoor managers soms wat overtuiging nodig hebben om mensen vrij te maken voor een Design Sprint. Dit zijn onze tips om commitment te krijgen van je stakeholders.

Pitch de challenge

Leg uit waarom je een Design Sprint wilt doen. Als jij niet kunt bedenken waarom je een bepaald probleem op wilt lossen, doen moet je nog geen Design Sprint gaan doen. Vertel welke problemen je klanten ervaren en waarom het belangrijk is hier een oplossing voor te vinden. Welke resultaten verwacht je te krijgen uit een verbeterd of nieuw product dat je tijdens de sprint gaat bedenken?

Vraag om input

Drink een kop koffie met belangrijke stakeholders. Bespreek het onderwerp dat je wilt behandelen tijdens de sprint. Vraag wat hun visie is en wat volgens hun de grootste uitdaging is. Door om input te vragen bij je stakeholders betrek je ze al in de sprint. Dit kun je weer gebruiken om een goede challenge te vormen. Zodra de stakeholders baat hebben bij een goede uitkomst van de sprint, zullen ze veel sneller achter je staan.

Leg uit wat de voordelen van een Design Sprint zijn

Zodra het onderwerp en de “waarom” van de design sprint duidelijk is, kun je ook ingaan op de voordelen van een design sprint. Vertel je stakeholders waarom deze methode de manier is om dit probleem op te lossen. Het grootste voordeel van een design sprint is dat je snel voortgang maakt. Wanneer binnen je organisatie mensen van mening verschillen over de beste oplossing voor een probleem, is een sprint een goed idee. In één week kom je er via een gestructureerd proces achter of de assumpties die je hebt juist of onjuist zijn. Je ziet hoe je klanten reageren op een mogelijke oplossing, wat super waardevol is! Hiermee kan je je stakeholders overtuigen van de juiste oplossing.

Laat de shortcut zien

Het is goed om niet alleen uit te leggen wat de voordelen van de Design Sprint zijn, laat ook zien hoe het proces in elkaar zit. Door uit te leggen hoe je de week doorloopt kun je ook uitleggen waarom dit proces goed werkt. Door de opbouw van de activiteiten, en door dit samen met een team te doen, zorg je ervoor dat iedereen met dezelfde focus aan een oplossing werkt. In plaats van een project waarbij je denkt dat je allemaal dezelfde kijk op een probleem hebt maar er uiteindelijk achterkomt dat dit niet zo is, zit je samen met alle mensen die belangrijke input hebben. Samen bespreek je elkaars visie wat ervoor zorgt dat je veel beter met elkaar samenwerkt.

Show me the money

Laat de rekensom zien. Wat bespaar je met een Design Sprint ten opzichte van een development traject? Het grote voordeel van een Design Sprint is dat je een shortcut neemt op het reguliere ontwikkelproces. Je komt er niet pas na de lancering van een product achter of je doelgroep hier blij mee is of niet, je krijgt al antwoorden binnen vier of vijf dagen! Zie wat werkt en wat niet en beslis dan pas of dit het waard is om maanden tijd en geld in te steken.

Een Design Sprint bespaart je dus geld, maar je kunt het ook gebruiken om budget vrij te maken. Gebruik het als een experiment waarbij je kijkt of een nieuw idee kans van slagen heeft. Dit kun je gebruiken om aan je manager te bewijzen dat het een idee is wat het waard is om in te investeren.

Over de auteur: Caya Kempe is interactie ontwerper bij Hike One, een design agency dat digitale producten ontwerpt. Hiervoor houdt ze zich bezig met het opzetten en uitvoeren van ontwerptrajecten om samen met de klant en eindgebruiker tot een goed product of service te komen. De Design Sprint is daarin een methode die vaak gebruikt wordt om ideeën te valideren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond