-

Dit is de digitale elite

Zij hebben een sterke online presence en geven meer geld uit op het web dan wie dan ook. Zij zijn de digitale elite, de twee procent van het online publiek waaraan marketeers 108 procent meer uitgeven om ze te bereiken dan aan andere doelgroepen.

Het Amerikaanse cloud marketingplatform Turn bepaalt aan de hand van algoritmes met tweeduizend variabelen welke advertentie het meest geschikt is voor de websitebezoeker van dat moment. Het analyseert naar eigen zeggen dagelijks anderhalf miljard anonieme consumenteneigenschappen en koppelt die aan miljarden reclame-impressies. Recent publiceerde het bedrijf het Q2 Digital Audience Report waarin ze de term ‘digitale elite’ introduceren, een interessante groep voor marketeers vanwege hun grotere betrokkenheid bij merken en hun bovengemiddeld besteedbaar inkomen.

De digitale elite verdient volgens Turn ruim vijftigduizend euro per jaar, is 21-34 jaar oud en werkt in een kantooromgeving. Zij voelen zich vier keer zo betrokken bij hun merken en doen dit via een combinatie van mobiel, display, social en video. Crosschannel komen zij 32 keer meer met merken in aanraking dan andere consumentengroepen. Dat het gedrag van de digitale elite per land verschilt, blijkt uit dit lijstje:

  • In Nederland geeft de digitale elite haar geld uit aan boeken en reizen en houdt zij van hockey.
  • In de Verenigde Staten houdt de digitale elite van fastfood, koopt zij mannenkleding en is ze hoog opgeleid.
  • De Britse digitale elite geeft de voorkeur aan documentaires en comedy en gaat liever hardlopen dan golfen.
  • In Duitsland ligt de focus van deze groep op auto’s, volgt ze de politiek en houdt ze van soep.
  • De Franse elite volgt de economie op de voet en reageert op koopjes.
  • De Italiaanse digitale elite kijkt naar drama en geeft geld uit aan huisdieren en luxe kleding.
  •  83 procent van de digitale elite woont in de Verenigde Staten, dit is twee procent minder dan in Q1.

“Marketeers beginnen het belang in te zien van het betrekken van de digitale elite bij hun eigen merken en met haar in gesprek te blijven via meerdere kanalen”, aldus Marco Ruivenkamp, Technology Sales Director van Turn. In Nederland steeg het aantal impressies voor deze doelgroep met name via mobile en social. Campagnes met de hoogste eCPM voor Nederland bevinden zich in Automotive, Media & Entertainment, Huis & Tuin, Finance en Telecom.

Download hier (na registratie) het volledige rapport.

Deel dit bericht

1 Reactie

sjors

Vet om te weten dit!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond