-

Effectiviteit marketing automation maar moeilijk te vergroten

Marketing automation staat over het algemeen nog in de kinderschoenen. Zelfs wanneer de benodigde technologie in huis is gehaald, hebben bedrijven moeite om de effectiviteit van de tools te vergroten. Die conclusie trekt Smart Insights in een rapport dat onlangs is gepubliceerd. 

Opvallend genoeg zijn het niet de onderzoekers dit eindoordeel vellen, maar de bedrijven zelf. Het onderzoek is gehouden onder vijfhonderd internationale bedrijven – werkzaam in zowel de zakelijke B2B als B2C-sector. Veel ervan hebben bijvoorbeeld het gevoel nog maar een deel van de mogelijkheden te benutten.

Omdat ook de ontwikkelaars van e-mailmarketingsoftware met hun functies richting de automatisering opschuiven kunnen inmiddels bijna alle bedrijven aan de slag met marketing automation. Acht op de tien geeft aan een variant ervan in te zetten. Volgens verreweg de grootste groep, 28 procent, ontstijgt het gebruik het basisniveau niet. Veel van de mogelijkheden worden dan nog niet gebruikt. Een iets kleinere club vindt zichzelf koploper noch achterblijver. Als ge grootste uitdaging om de marketing verder te automatiseren noemen ze de interne ‘capabilities’ – oftewel de geschikte mensen met voldoende kennis.

Kijkend naar de marketinginzet dan worden met name de inzet van e-mail, social media en content als effectief bestempeld. Interessant is wel dat de effectiviteit van social – zowel de betaalde als niet betaalde inzet – door een grote groep in twijfel wordt getrokken. Vergeleken met het rapport van vorig jaar is de ROI van content en social gegroeid. Zijn er ook al verschuivingen te bespeuren in de budgetverdeling? Met name de e-mailmarketing (47 procent) en social advertising (41 procent) krijgen extra aandacht, zo blijkt uit het rapport. De content marketing is eveneens van extra budget verzekerd, een stijging van 37 procent.

De wijze waarop de marketing automation nu wordt ingezet, laat zien dat er voor veel bedrijven voldoende ruimte is om op dit vlak te groeien. Vooral de automatisering van e-mail is bekend. E-mails voor nieuwe contacten en verkoopcampagnes worden veel ingezet. Een geavanceerdere campagne die op basis van triggers en acties is ingericht is veel minder populair (15 procent). Hoewel veel softwareontwikkelaars het belang van kunstmatige intelligentie proberen over te brengen, lijkt het nut daarvan opmerkelijk genoeg nog niet over te zijn gekomen. Slechts vijf procent zet bijvoorbeeld zelflerende algoritmes in om slimmer of persoonlijke te communiceren.

Dit bericht is 20 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond