-

Netbase: dit zijn de vijftien beste internationale reismerken op social

Het internationale reismerk dat het beste presteert op social media is volgens Netbase Marriott. Onderzocht werden het aantal mentions, het bereik, de awareness en de betrokkenheid bij het merk. In de top-15 staan vijf hotelketens, acht luchtvaartmaatschappijen (niet KLM), een cruisemaatschappij en een boekingssite. Dit is wat er per categorie opvalt.

 

Airlines

De luchtvaartmaatschappijen domineren het sociale gesprek in de reisbranche met een share of voice van 58 procent terwijl een kwart van de merken die zijn onderzocht door Netbase onder de categorie airlines valt. Ze maken 53 procent uit van de top-15. Het volume is enorm maar de gevoelens zijn gemengd – alles komt voorbij, van klantenservicekwesties tot fans die enthousiast zijn over een bepaalde maatschappij. Bij kleinere airlines gaan de gesprekken meer over inspiratie terwijl bij de grotere spelers het volume van transactionele conversaties juist aanzienlijk is.

Autoverhuur

Slechts 1 procent van alle gesprekken in de reis- en hotelsector gaat over autoverhuur. Het is een klein aandeel maar sommige merken zijn goed in het maken van content die betrokkenheid creëert en hun bereik vergroot. Ze hebben wel de laagste sentiment- en passiescore, wat erop wijst dat de gesprekken met name over transacties en klantenservice gaan. Het advies van Netbase: maak boodschappen die gaan over de leuke activiteiten die je kunt doen met een huurauto.

Cruisemaatschappijen

Cruisen is niet het populairste tijdverdrijf van Nederlandse vakantiegangers maar in landen als de VS is het juist heel groot. De totale share of voice van cruisemaatschappijen op social media is 5 procent. Ze scoren het hoogst op sentiment en betrokkenheid. Ze zijn dus al positief bezig en moeten alleen een manier vinden om hun bereik te vergroten.

Hotels

Hotels hebben een representatieve share of voice – een kwart van de onderzochte merken valt in de categorie hotels en ze nemen ook 25 procent van de gesprekken voor hun rekening. Ze scoren bovendien hoog op de verschillende onderzoekscriteria: de top-15 bestaat voor een derde uit hotels. Qua sentiment en betrokkenheid moet de hotelsector alleen de cruisemaatschappijen voor zich dulden. Wel vindt Netbase dat hotels nog beter op klantenservicevragen moeten reageren en dat ze meer gebruik moeten maken van visuele kanalen als Instagram en YouTube.

Boekingssites

Tien procent van de gesprekken op social media is afkomstig van of gaat over boekingssites. Het aandeel Twitter is minder groot dan dat van de andere categorieën. Reisfora en Instagram zijn de mediakanalen waar boekingssites worden besproken. Toch is Twitter een goed medium om bekendheid te verkrijgen, zegt Netbase. Wat verder opvalt is dat de onderwerpen van gesprek behoorlijk verschillend zijn. Bij de online reisagenten die elk aspect van de reis aanbieden gaat het vooral over prijs. Bij specialisten zoals Airbnb en Hipcamp draait het meer om inspiratie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond