-

Nieuwsbrief minst efficiënt

Contentmarketing zit in de lift. Bijna één op de tien bedrijven ziet de effectiviteit van haar contentmarketingprogramma toenemen. 35 procent spreekt zelfs van ‘significante verbetering’. Maar de efficiëntie van verschillende uitingen loopt sterk uiteen.

Hoewel whitepapers het meest effectief zijn, doen blogposts daar niet veel voor onder en zijn deze veel makkelijker te produceren. Ook nieuwsartikelen blijken met relatief weinig moeite tot goede resultaten te leiden. Nieuwsbrieven scoren daarentegen het slechtst.

Dat blijkt uit onderzoek van Ascend2.

plaatje-ascend2

Uitbesteden van contentcreatie

Sommige content blijkt dus moeilijk te creëren, terwijl de opbrengst minimaal is. Vandaar dat veel bedrijven contentcreatie uitbesteden. Maar liefst 72 procent van de bedrijven zegt tenminste een deel buitenshuis te beleggen. Slechts 28 procent gebruikt alleen in-house capaciteit voor het neerzetten van goede content.

plaatje-ascend2-4

Contentmarketing voor leadgeneratie

Het genereren van nieuwe leads is voor veel bedrijven het belangrijkste doel van contentmarketing (58 procent). Maar ook het verhogen van betrokkenheid onder klanten (55 procent) en de merkbekendheid (46 procent) worden veelvuldig genoemd.

plaatje-ascend2-2

Geen effectieve strategie

Welke drempels bedrijven ondervinden in succesvolle contentmarketing? Het missen van een effectieve strategie (48 procent) of een tekort aan bronnen voor contentcreatie (48 procent). Beide ongetwijfeld veroorzaakt door de nummer drie drempel: te weinig budget (47 procent).

plaatje-ascend2-3

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Een samenvatting van het onderzoek 2016 State of Content Marketing van Ascend2 is hier te downloaden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jacques Peters

Content maken die er echt toe doet, is een vak. Vooral als je beoogde doelgroep bestaat uit professionals. Dan moet je verdomd goed weten wat je brengt en waarom je dat doet. Het lijkt wel ‘uitgevertje spelen’.

JP Brinkman

Het probleem bij email nieuwsbrieven is dat deze meestal niet responsieve zijn terwijl email grotendeels mobiel gelezen wordt. Tweede probleem is relevantie omdat het geen content bevat obv persoonlijke interesse. Met een responsieve email en persoonlijke content is de nieuwsbrief een zeer effectief middel om in contact te blijven met bestaande relaties en levert veel goed concerterend bezoek op naar je portal. Bovendien versterkt dit het effect van nieuwsartikelen en blogposts, aandacht voor events. Trek dus geen conclusies uit alleen de titel. Het schema effectiviteit vs. Difficulty is ook positief voor nieuwsbrieven.

A Jongeneelen

@ JP Brinkman: Goede aanvulling. Vergeet ook niet dat nieuwsbrieven veelal in reclameboxen (bv. Gmail / Outlook) terechtkomen waardoor ze niet altijd worden opgemerkt. Het is dus de kunst om ontvangers intensiever te betrekken bij je nieuwsbrief door: responsiveness, relevantie en zorgen dat nieuwsbrieven niet in de reclamebox terechtkomen door de ontvanger de ontvangstregel aan te laten passen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond