-

Onderzoek: online retailverkoop in 2025 naar 30 procent

In 2025 is de retailer een omnichannel speler of pure online speler. Maar voor veel retailers is omnichannel nog een ver-van-mijn-bed-show. Ze hebben anno 2016 de grootste moeite met het vinden van de juiste combi van offline en online verkoopkanalen. De reden? Retailers missen kennis, realisme en toekomstvisie.

Dit blijkt uit het onderzoek Retail 2025 van KPMG, gebaseerd op interviews met vijftien gerenommeerde retailers in verschillende marktsegmenten binnen de non-foodsector. Samen hebben deze retailers zes miljard euro omzet en vertegenwoordigen zij veertien procent van de markt.

Conventionele non-food retailers blijken te vaak vast te houden aan traditionele retailconcepten zoals een fysieke winkelruimte en een beperkte aanwezigheid op internet, zo concludeert KPMG. Maar de toekomst nadert snel en de ontwikkelingen gaan hard.

Plaatje KPMG1Blik op 2025

Hoe ziet 2025 er volgens KPMG eigenlijk uit? De omzet in de non-food retail sector groeit gemiddeld 1,1 procent per jaar naar het niveau van voor 2008. In het jaar 2025 wordt een omzet gerealiseerd van 49 miljard euro. Het online verkoopkanaal vertegenwoordigt gemiddeld 34 procent van de totale omzet, wat binnen sommige segmenten zoals fashion nog hoger ligt.

Kleine winkels op A-locaties

Een op de drie aankopen van non-food producten vindt dan dus via internet plaats. Op dit moment is het aandeel online aankopen op het totale koopvolume zo’n vijftien procent. Deze verdubbeling betekent dat non-food retailers in toenemende mate zullen kiezen voor kleinere winkeloppervlakken op A-locaties, waardoor zij in staat zijn om voldoende omzet per winkeloppervlak te generen. Hier is de voorraad beperkt en wordt de klant de mogelijkheid geboden om online te bestellen.

Lagere kosten

De kostenstructuur van de gemiddelde retailer verandert daarmee behoorlijk. De totale kosten dalen met 16 procent door minder winkeloppervlak maar ook doordat de retailers een stuk efficiënter en effectiever opereren als gevolg van verregaande automatisering en optimale inzet van de beschikbare (klant) data.

Meer gebruik van klantgegevensPlaatje KPMG2

Het gebruik van klantgegevens neemt de komende jaren aanzienlijk toe. De verwachting van de onderzochte retailers is dat klanten in 2025 minder problemen zullen hebben met de bescherming van hun privacy als zij in ruil daarvoor een korting krijgen. Een belangrijke ontwikkeling voor retailers.

Effectieve toepassing van big data en data analytics zorgt voor optimalisatie van het omnichannel. Verkoopaanbiedingen voor kleding, meubels en gezondheidsproducten worden door personalisatie verbeterd. De voorspelbaarheid van aankopen neemt toe wat het inkopen van goederen en voorraadbeheer efficiënter maakt. Door deze ontwikkeling dalen de supply chain kosten met als resultaat een afname van de overige kosten.

Plaatje KPMG

Het volledige rapport Retail 2025 van KPMG kan hier gedownload worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond