-

Onderzoek: wat werkt in Real Time Marketing?

Real time marketing (RTM) wint terrein. Het wordt inmiddels voor duizend-en-één doelen ingezet. Maar vooral om de band met de klant te versterken (56 procent) en events te promoten (55 procent).

Dit blijkt uit onderzoek van Wayin onder Amerikaanse marketeers. Daarnaast vinden marketeers RTM ook een uitermate geschikte manier om bestaande content aan te vullen (51 procent) en interactie en bereik in sociale media te verhogen (49 procent).

Van marketing automation tot apps

Het meest populaire middel hierbij is marketing automation (62 procent). Reacties op trends, nieuws en evenementen op social media (58 procent) volgt op de voet en deelt een tweede plek met interactie met bestaande klanten (58 procent). Locatiegerichte deals via e-mail of apps wordt het minst ingezet (37 procent).

plaatje Wayin
RTM is minutenwerk

De precieze definitie van real time marketing varieert. Maar zeker is in ieder geval dat het een mix is van digitale marketing en social media-contentdevelopment om zo snel mogelijk op een publiekelijk gedrag te reageren.

Wat zo snel mogelijk is? Minutenwerk, aldus de meeste marketeers (49 procent). 26 procent denkt zelfs aan seconden. Achttien procent neemt er langer de tijd voor en noemt ‘binnen een aantal uur’ ook prima RTM. Acht procent gaat uit van dagen.

Hoe lang mag RTM over een respons doen?

  1. Een aantal minuten (49 procent)
  2. Een aantal seconden (26 procent)
  3. Een aantal uur (18 procent)
  4. Een aantal dagen (8 procent)
Uitgaven nemen toe

Meer en meer marketingbudget wordt aan real time marketing uitgegeven. 58 procent van de respondenten spendeert er meer dan 40 procent aan. Bijna zes op de tien is van plan deze uitgaven het komende jaar te verhogen. 66 procent wil bovendien het social marketing-budget verhogen.

En terecht, want RTM blijkt lucratief: 43 procent van de marketeers zegt 26 tot 50 procent van de uitgaven terug te verdienen. 25 procent ziet zelfs 51 tot 75 procent terug, 7 procent heeft een ROI van 76 tot 100 procent en 4 procent zelfs meer dan 100 procent.plaatje Wayin1

Meer highlights:

  • 35 procent van de bedrijven heeft vijf of meer marketingmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het goed reageren op breaking news en events in real time.
  • 24 procent heeft er drie, 19 procent vier, 16 procent twee, 6 procent en 2 procent nul.
  • Maar liefst 95 procent van de real time-marketeers gebruikt technologie om RTM op social media te bewerkstelligen.
  • Maar slechts 45 procent zegt dat hun technologie ook echt de doelen dient.
  • Meer dan de helft van de marketeers (52 procent) vindt social monitoring tools de belangrijkste software voor het uitvoeren van RTM.

Het volledige rapport Making Real-Time Moments Matter van Wayin kan hier gedownload worden.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#142)

Deel dit bericht

1 Reactie

Job

“Meer en meer marketingbudget wordt aan real time marketing uitgegeven. 58 procent van de respondenten spendeert er meer dan 40 procent aan” Dan hanteer je wel een hele brede definitie van RTM. Blog posts die een dag of twee later komen kun je nauwelijks real time noemen. Ook heeft email automation in de meeste gevallen niks met RTM te maken. “Snel” en “automatisch” is niet gelijk aan “real time relevant”.
Onder deze ruime definitie van RTM zou je paid search ook kunnen scharen. Immers, sneller en relevanter dan het in 0.002 seconden tonen van een treffende advertentie in zoekresultaten, ga je niet krijgen.
Bij dit soort percentages ga ik snel twijfelen aan de kwaliteit het onderzoek en de kennis van de gemiddelde marketeer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond