-

Same day delivery uit de gratie

Pick-up points in winkels zijn dé manier om bestellingen bij klanten te krijgen, aldus retailers. Meer dan de helft van hen (51 procent) zegt dit komend jaar aan te bieden. De interesse in same day delivery is daarentegen tanende (-10 procent). Evenals de optie om specifieke time slots te kunnen kiezen.

Slechts 27 procent doet dit nog, tegen 48 procent vorig jaar. Zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van PwC onder retail CEO’s wereldwijd.

Online zorgt slechts voor aanvullende sales

Retailers denken dat online sales slechts aanvullend zijn en niet kannibaliseren op de winkelomzetten. Ze hebben er dan ook geen enkele moeite mee de prijzen voor online bestellingen te verhogen. Maar liefst 35 procent zegt dit gedaan te hebben.

Nog eens 33 procent is bovendien van plan de minimum aankoopwaarde voor online bestellingen te verhogen om in aanmerking te komen voor gratis verzending.

Digitale transformatie heeft de aandacht

Toch heeft een digitale transformatie wel de aandacht van retailers wereldwijd. Maar liefst 69 procent zegt het komende jaar de investeringen erin te verhogen. Opvallend genoeg blijkt meer dan helft (52 procent) nog niet zover te zijn dat er al daadwerkelijk een digitale transformatie-strategie geïmplementeerd wordt.

Retailers die een dergelijke strategie al wel duidelijk geformuleerd hebben en bezig zijn met de implementatie ervan, zien vanzelfsprekend hogere online omzetten volgens PwC. Maar ook de omzetgroei in hun winkels blijkt hoger.

Retouren bijten deel omzet af

Wel geven retailers aan dat zij worstelen met de kosten voor online verkoop. 75 procent zegt het afgelopen jaar hogere kosten te hebben gehad. Voor door omni-channel fulfillment en retouren. 74 procent is dan ook van mening dat retouren een belangrijk deel van de omzet afbijten.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#157).

Het volledige onderzoek The transformation of retail van PwC is hier te downloaden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul - uCella Europe

Het verbaast me dat retailers en pakketdiensten niet meer inzetten op de pakkettenbus als modern alternatief voor de brievenbus. Keer op keer blijkt dat de overgrote meerderheid van consumenten hun pakketten het liefst thuis ontvangt. Als je het hebt over customer experience en loyalty, dan speel je daar toch op in?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond