-

Innovaties voor de ‘last mile’: waar ziet DHL kansen?

Allerlei lokale bezorgmethoden, crowd logistics en betere benutting van overcapaciteit: slechts een handjevol recente ontwikkelingen in de logistiek. Startups en ook gevestigde namen proberen met hun innovaties de ‘last mile’ snel te verbeteren. Hoe kijkt een grote organisatie als DHL tegen al die vernieuwingen aan en waar ziet het voor zichzelf kansen?

Om met een belangrijke vraag te beginnen: moet DHL al die ontwikkelingen bijbenen? Het antwoord daarop is helder: “Nee, niet allemaal”, zegt Branko Schuurman, ’VP Marketing & Programs’ bij DHL Parcel Benelux. “Waar je scherp op moet zijn is of de innovaties van toegevoegde waarde zijn. Met een aantal van die genoemde ontwikkelingen hebben we al ervaring, maar het wil niet zeggen dat alles ook in Nederland werkt.”

‘Schaalbaarheid vaak het vraagteken’

Schuurman doelt bijvoorbeeld op het experiment met crowd logistics dat DHL halverwege 2013 startte in Stockholm. Via de app MyWays konden Zweden nagaan of buurtgenoten een pakketje verwachtten. In ruil voor een kleine vergoeding haalde de buurman die de DHL Parcel shop toch al op zijn route had liggen het pakket op en bezorgde die aan de deur. “Dat crowd logistics in Zweden werkt komt vooral omdat pakketbezorgers er minder aan de deur komen. Veel meer dan Nederlanders laten Zweden hun pakketjes afleveren bij een pick-up point. Zulke kleine cultuurverschillen maken of iets in een land werkt of niet.”

Schuurman zegt regelmatig startups aan tafel te hebben die er uit ideologie van overtuigd zijn dat ook de Nederlander op allerlei nieuwe logistieke opties zit te wachten. “Op kleinere schaal werkt een optie dan goed. Maar wil je er ook geld mee verdienen dan moet het schaalbaar zijn.” En vaak is dat nu juist een vraagteken, zegt hij. Dat heeft er vooral met de “dualiteit van ontwikkelingen” te maken. “Consumenten willen heel veel. Ze nemen het af omdat het er is. Maar vraag je of ze bijvoorbeeld willen betalen voor same day delivery dan zegt een groot deel nee. Zo’n bezorgoptie werkt vooral in niches, voor luxere producten bijvoorbeeld.”

Wat wil de consument dan wel? “Invloed. Iemand wil vanaf de checkout in de webwinkel tot aan de deur kunnen bijsturen. Dat betekent dat men allereerst de keuze moet hebben uit verschillende bezorgopties. Maar ook dat die oorspronkelijke keuze later nog is te wijzigen. Blijkt een product toch niet op voorraad en wordt het pakket pas over drie dagen aangeboden dan komt het wellicht beter uit als deze bij een pick-up point wordt achtergelaten.”

API’s, pakketkluizen en pilots

DHL zal daarom begin 2017 nieuwe API’s en plugins introduceren voor een betere integratie met webwinkelbedrijven en informatievoorziening richting de consument. Daarnaast worden er nog meer afhaalpunten gecreëerd. Het aantal Parcelshops zal toenemen en in de tweede helft van het jaar verwacht Schuurman een nieuw concept pakketkluizen als aanvulling op de huidige twintig Parcelstations.

Veel kan hij nog niet zeggen over de nieuwe stappen, maar de in Duitsland opgedane ervaringen worden benut. Met ruim 3500 locaties is de pakketkluis daar al een veel groter succes. “Het gaat er vooral om op ze op strategische plekken neer te zetten. Bij het openbaar vervoer en rondom werkplekken.” Verder verwacht hij een aantal pilots: bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een pakket dat in een woonwijk is die buurt niet meer verlaat. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand consumenten al tijdens de checkout een tweede optie te laten selecteren. Is iemand toch niet thuis of gaat er in de logistiek iets mis dan wordt het pakket bij een kluiswand in de buurt bezorgd. “Daarmee kunnen we ook het aantal busjes in de wijk laten afnemen. Dat is een terrein waarvan je voelt dat er iets moet veranderen.”

Over DHL wordt nogal eens gezegd dat het door de interne inrichting moeilijk tot innoveren komt. Zo bestaat het uit verschillende divisies, onder meer DHL Parcel en DHL Express. Daar zitten inderdaad wat “moeilijke punten aan” beaamt Schuurman. Bureaucratie is natuurlijk de valkuil. “Maar wat betreft innovatie is het juist een voordeel. Er is veel kennis in huis en die vloeit steeds vaker van de ene naar de andere divisie.” Van een incubator-setting is geen sprake, maar er is veel ruimte om te proberen, benadrukt hij.

Een van die experimenten leidde bijvoorbeeld tot de ‘cargo ebike’, een elektrische fiets met een kleine container achterop. Hoogstwaarschijnlijk gaat gaat deze fiets na Amsterdam ook in Breda de weg op. Ook hiervoor geldt dat het de traditionele bezorgmethoden niet vervangt. “De kern van de verbeterde last mile logistiek is ‘meer en makkelijker’. Meer opties, en een informatievoorziening die kiezen en bijsturen makkelijker maakt.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond