-

Logistieke verschillen verdwijnen: tijd voor een disruptor?

De logistieke voorsprong van de grotere webwinkelbedrijven vervaagt. Bedrijven van klein tot groot kunnen relatief gemakkelijk een zelfde niveau halen. Tegelijkertijd is het lastig een volgende stap te zetten. Echte innovatie in de ‘last mile’ blijft namelijk nog uit. Hoe ziet die nieuwe standaard eruit? En hoeveel behoefte is er aan een partij die de boel eens flink opschudt?

Zondag ophalen en maandag uitleveren, same-day delivery en drop-off points waren ooit voor een select aantal bedrijven haalbaar. Maar doordat bedrijven zich groeperen en fulfillmentbedrijven logistieke diensten bundelen, wordt het gat tussen de allergrootste jongens en ‘de rest’ kleiner. “De logistieke voorsprong verdwijnt”, zegt Xander Tio van eWarehousing. Hij onderschrijft daarmee de conclusie die de expertgroep ‘e-Fulfilment & Warehousing’ van ShoppingTomorrow onlangs trok. Spelers die kleiner zijn dan bol.com en Coolblue profiteren van flexibele cut-offtijden en kunnen bezorgopties bieden die jarenlang niet voor ze leken weggelegd.

Keuze en controle

Het belangrijkste kenmerk van die nieuwe standaard is dat de klant keuze krijgt en controle kan uitoefenen, zeggen diverse experts. “De standaard was een levering op de volgende dag”, legt Coert Knijnenberg van Nic. Oud uit. “Maar webshops ontwikkelen zich nu richting ‘any day, any time’.” In die visie bieden bedrijven hun klanten een waaier aan mogelijkheden. De klant wil namelijk iets te kiezen hebben. De ene keer kiest iemand ervoor om een pakket bij een kluiswand af te laten leveren, de zondag erop moet de pakketbezorger binnen een aantal uren in de straat staan. Soms wordt zo’n keuze gewoon op praktische gronden gemaakt, de keer erna wil men financieel wat te kiezen hebben.

“Same-day delivery en avondleveringen zijn echt op weg om must-haves te worden”, denkt Alvar Piepers van logistiek softwareplatform Paazl. “In mijn ogen kun je als webwinkel eigenlijk niet meer zonder. Bezorgen op afhaalpunten en op een bezorgdag naar keuze behoren nu al tot die standaard.” De consument bepaalt in ieder geval, zeggen de experts. Per moment en per product hebben klanten andere wensen en een variërende betalingsbereidheid. “Al die opties komen natuurlijk wel tegen de bijbehorende tarieven”, zegt Tio. “Alles kan, maar iedere optie kent ook een prijs. Gratis bezorgen bestaat namelijk niet. Ik verwacht dat de optie van gratis bezorgen op den duur zelfs verdwijnt. Iedereen betaalt dan voor wat hij krijgt; op zondag kost een bezorging dan net wat meer dan op dinsdag.”

Hoe webwinkels zich kunnen onderscheiden

Fulfillment en logistiek worden steeds meer een ‘commodity’ ziet ook Jacqueline van den Heuvel van Ingram Micro Commerce & Fulfillment (voorheen Docdata – werkt onder meer voor bol.com). Maar waarin vinden bedrijven dan hun onderscheidend vermogen als iedereen straks de belofte van ‘voor middernacht besteld, de volgende dag geleverd’ waar kan maken? Van den Heuvel denkt dan aan de prestaties over de grens, de cross border e-commerce, en de mate waarin bedrijven personalisering en gemak kunnen bieden.

“Een handgeschreven kaartje, een bedrukt t-shirt of een boodschap op een pakbon bijvoorbeeld. Gemak heeft natuurlijk te maken met de al genoemde bezorgopties, maar zeker ook met de real-time voorraadinformatie en de retouren. De manier waarop een webshop de retouren verwerkt is echt een marketingmiddel. Als je dat zo efficiënt mogelijk doet, zorgt voor zo min mogelijk gedoe en het aankoopbedrag direct terugstort dan is een klant namelijk veel eerder geneigd terug te keren.”

Nu alle bedrijven in ieder geval op het vlak van fulfillment en logistiek naar elkaar kruipen is het te vraag of er wel ruimte is om te vernieuwen. Kunnen bedrijven die nodige volgende stap zetten en concurrenten weer voorbij streven? Dat lijkt lastig. Niet zelden uiten webwinkels hun onvrede over de trage ontwikkeling bij verzendbedrijven. Het zijn praktisch allemaal postbedrijven met een bijzonder lange geschiedenis. Een aantal daarvan werd zelfs groot in de B2B-bezorging. De IT en bedrijfscultuur zijn hierdoor niet gericht op een markt die almaar vooruit wil.

De twee grootste pakketbezorgers in Nederland, PostNL en DHL, zijn echte systeemvervoerders, legt Knijnenberg van Nic. Oud uit. “Ze hebben een vast proces van pickup, sortering en distributie. De wens om in te kunnen grijpen in dat proces om een bezorgmoment te wijzigen is bijvoorbeeld niet voorzien. Dat kan dus pas na de eerste bezorgpoging. Het is afleveren. Punt. En meer niet.”

Ruimte voor opschudding?

Biedt dat ruimte voor een ontwrichtende (nieuwe) speler? Absoluut, reageren ze. Knijnenberg zegt vooral uit te kijken naar een bezorger die flexibel genoeg is om zijn proces tussentijds aan te laten passen door de klant. “Ik geloof niet in de grootschalige inzet van afleverpunten en pakketkluizen. De reden dat die worden gebruikt is dat er nu niets te veranderen is. Het bedrijf dat dit wel kan is een echte disruptor.”

Met name in de steden is nog een hoop te halen, denkt Alvar Piepers van Paazl. Binnensteden raken overspoeld door de bestelbusjes. En gaan logistieke bedrijven in nog meer tijdvakken leveren dan neemt die drukte alleen maar toe. “Als een bedrijf sneller, flexibeler en zonder serieuze meerkosten bezorgt, maakt het kans. Alle gevestigde namen zijn generalisten – ze willen alles kunnen. Er is veel ruimte voor nichespelers: fietskoeriers, bedrijven met kleinere elektrische voertuigen of spelers die over het water bezorgen.”

En waarom zou de sector zich niet gewoon laten inspireren door een succesverhaal uit een niche, vraagt Xander Tio van eWarehousing zich af. “Ik denk dat je vooral moet kijken naar bedrijven die nadenken over de bundeling van krachten”, zegt hij. “Niet meer met honderd busjes in de straat, maar nog maar met één. Ik vind Deliveroo bijvoorbeeld fantastisch. Niet omdat ik er zoveel bestel, maar om de filosofie erachter. Als bedrijven het technisch voor elkaar krijgen om de systemen te koppelen dan kunnen er goede dingen gebeuren.”

Hij ziet een ideale wereld voor zich waarin goederen vanuit een centraal magazijn richting een regionale hub worden vervoerd. Eén bedrijf mag de pakketjes vervolgens distribueren naar de wijken. Bedrijven zullen dan wel veel meer aandacht moeten hebben voor efficiëntie en de bijbehorende kostenbesparing. En dat ideaal, zo ziet hij ook in, is voorlopig nog ver weg.

Deel dit bericht

8 Reacties

Frank Loots - Stool Commerce

Een interessant stuk en onderwerp, Yoshi!

Nu bijna iedere webshop gebruik kan maken van late cut-off tijden, scherpe inkooptarieven bij de grote vervoerders, en snelle en goede retourverwerking kan aanbieden zijn de logistieke voordelen van de grote spelers weg. Het verschil wordt echter ook gemaakt daar waar de klant in beeld komt. Excellente klantenservice, altijd en via alle kanalen bereikbaar, geen moeilijk gedoe, super service. Grote webwinkels als Coolblue en Bol hebben weten dat al en hebben hier een voorsprong in. Ze zullen deze wel behouden. Een kleine webshop heeft deze mogelijkheden niet omdat er geen budget voor is. Uitbesteden van de klantenservice is een optie maar is niet voldoende.
Samenwerking van de grote pakketvervoerders met hubs aan de rand van de woonwijken zie ik niet zo snel gebeuren. Tot op het laatste moment bezorgmoment van je pakket kunnen wijzigen gaat zeker komen, dat zal niet zo lang meer gaan duren verwacht ik.

Mvg,
Frank Loots

Toine Joosten - Trunkrs

Goed onderwerp!

Traditionele modellen voldoen niet meer als flexibiliteit noodzaak wordt (en dat bepaald de klant natuurlijk). Extreme zichtbaarheid, volledige transparantie en maximale flexibiliteit tot aan (of over) de drempel, zijn dimensies die in bestaande hub and spoke modellen niet eenvoudig op een toekomstbestendige manier in te passen zijn. Nieuwe dynamische netwerken die in oorsprong al anders zijn opgezet en in de basis veel transparanter zijn, zijn de toekomst. Dat het werkt wordt vandaag de dag al bewezen. De stap naar samenwerking van- en binnen die dynamische netwerken is een volgende stap. De traditionele partijen zijn onder druk van eigen stakeholders (lees winstgevendheid, verlieslatendheid, maar voornamelijk “win-verlies houding”) er niet in geslaagd oprechte samenwerkingen aan te gaan. De uitdaging voor de nieuwe partijen wordt om op een even innovatieve manier te kijken naar samenwerking als dat gekeken is naar de dynamiek van distributiemodellen. In mijn ogen is de kans van slagen hiervan nu en in de nabije toekomst groter dan ooit.

@Frank; Late cut-off tijden (in de avond/nacht) zijn nog lang niet voor iedere webshop of fulfilment organisatie haalbare kaart. Los van mogelijke beschikbaarheid van een late cut-off time, lopen operationele kosten in de avonduren (en in de weekenden) onevenredig op voor webshops en fulfilment organisaties. Same day biedt hier een alternatief voor (met zelfs een lagere TCO tot een te berekenen omslagpunt) waarbij artikelen die op dag A in de avond besteld zijn op dag B in het ochtend proces verwerkt kunnen worden nog dezelfde avond bezorgd worden.

Paul - uCella Europe

Disruptor: uCella, thuis voor al je pakketten. Smart living pakkettenbus met een scala aan mogelijkheden voor betere klantbeleving en binding, zoals moeiteloos retourneren. De oplossing voor het last mile knelpunt; ‘contactloos’ ontvangen en verzenden. Geen pakketstress, kostenbesparend door hogere efficiency, ruimere bezorgtijden en minder vervoersbewegingen.

ferdinandes

Persoonlijk vind ik dat er nog best wat te verbeteren valt. Theoretisch bestaan alle opties, maar zoiets simpels als het kunnen aangeven van de bezorgdag en het aangeven van een bezorgmoment (of dat nou gekozen kan worden of niet), zal een hoop nutteloze ritjes besparen en minder stress opleveren voor de consument. Uw pakket wordt morgen tussen 8.30 en 21.00 bezorgd, terwijl ik van te voren al weet dat ik die dag niet aanwezig ben en meer zou hebben aan een tijdvenster van max 2 uur waarin het bezorgd wordt zodat ik daar rekening mee kan houden.

Michiel Nieuwkerk - ViaTim

Wat is de reden dat wij nog gebruik maken van termen als Same Day of Avondlevering? Ik geloof in de term ‘Jouw pakket op jouw moment’. Als ik een nieuwe laptop koop wil ik die gelijk ontvangen, maar een nieuw messenset mag er voor mij wel een dagje over doen. Naar mijn mening kan het niet zo zijn dat je online 24/7 bestelgemak hebt, maar dat je offline tussen 18.00 – 22.00u thuis moet zijn om het te ontvangen. Mijn wens voor flexibiliteit vereist een nieuw distributie model en ik geloof dat ik daar met ViaTim een unieke propositie voor heb. Wij zijn nu de eerste 4 webshops aan het aansluiten die ‘Jouw pakket op jouw’ moment gaan aanbieden met ons ViaTim netwerk van ViaPunten. Wij zijn zeer geïnteresseerd om met nog veel meer webshops in contact te komen zodat wij samen dienstverlening op gebied van bezorging naar een nieuw niveau kunnen brengen.

Yoshi Tuk

Dank voor jullie reacties! Coert Knijnenberg zegt niet te geloven in oplossingen als kluiswanden. ‘De reden dat die worden gebruikt is dat er nu niets te veranderen is.’ In Duitsland zijn ze een groot succes, hier komen ze ook langzaam op. Wat denken jullie? Zal dat straks een onnodige investering blijken als er inderdaad meer controle of opties zijn in de last mile? Of is het niet ‘of of’ maar ‘en en’?

Anjo van den Brink - Unimail (Resender)

De door startup Resender ontwikkelde systemen gaan ervan uit dat de bestaande post- en pakketbedrijven die reeds actief zijn en daardoor een snelle intergratie mogelijkheid op grote wereldwijde schaal kunnen bieden, 24/7 bemand of onbemand alle post gerelateerde items (food & non-food) zowel thuis als bij een pick-up/drop-off punt 2.0 kunnen bezorgen en afhalen.

Dit is een keten systeem, waar alle betrokken partijen voordeel hebben, ook 52% minder pakketverkeer.
Uiteraard valt er bij de gerenomeerde postbedrijven de meeste kostenbesparing te realiseren.

Dit kan nu en is toekomst bestendig, echter de marktpartijen (webshops, post- of pakketbezorgers) zullen dit moeten omarmen individueel of coöperatief om dit te realiseren.

Peter

Disruptor= landverraad en verlies van banen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond