-

SXSW Viet Hoang (Your Majesty) over het metaverse

Registreer je voor deze video

Je kunt de video bekijken indien je akkoord gaat dat je gegevens worden opgenomen in de Emerce database. Emerce kan je relevant nieuws, artikelen, congressen, whitepapers en vacatures sturen, afhankelijk van je functie en de branche waarin je werkt. Je kunt je interesses aanpassen via ‘mijn profiel’. Afmelden voor alle Emerce e-mails kan altijd. Meer informatie lees je in de Emerce privacyverklaring.

Emerce interviewde deelnemers aan SXSW 2022 en vroeg naar wat hen opviel en inspireerde, of waar ze met een kritische blik naar keken. Met Viet Hoang, strategy director bij design- en technologiebureau Your Majesty, voeren we een gesprek over het metaverse. Wat is het en waar gaat het heen?

Ieder jaar vindt in Austin, Texas, SXSW (South by Southwest) plaats. Het is een van grootste evenementen ter wereld op het gebied tech, muziek, film, interactieve media en innovatie. Emerce sprak met deelnemers uit binnen- en buitenland en peilde hun indrukken.

Wat het metaverse betreft staan we aan het begin, maar is de ontwikkeling wel echt begonnen: “in a way we are already living in the very beginning of a transition to the metaverse, or the virtualisation of our physical world”. Die realisatie is ook nuttig om te vermijden dat we alleen maar over het metaverse denken als een vaag toekomstperspectief. Om die ontwikkeling te versnellen en te ondersteunen moet het gebruik van het metaverse, of het Web 3.0, voor consumenten net zo intuïtief worden als de huidige online wereld. Daarin ligt een taak voor ontwerpers.

We zien nu al dat er veel moois en creatiefs mogelijk is in het metaverse (denk aan wat grote modemerken of The Fabricant doen), maar “it also risks bringing into the metaverse many of its existing issues, one of which is the class system that it perpetuates by way of pricing its items”. Er zijn nu al verhalen over kinderen die worden gepest omdat ze zich geen dure virtuele kleding kunnen veroorloven. Zo verplaatsen de verschillen tussen sociale klassen zich simpelweg naar de virtuele wereld. De oplossingen zijn deels simpel (maak virtuele versies van merkkleding stukken goedkoper) en deels fundamenteler (moeten we af van de filosofie van een volledig gedecentraliseerde virtuele wereld?).

Juist omdat we nog aan het begin van het metaverse staan is keuzes maken lastig, juist ook voor bedrijven. Niet ieder bedrijf hoeft meteen aan boord te komen en mee te doen, en als je dat toch doet kun je ook gewoon dingen uitproberen. Hoang’s advies in het kort: “there are three things that I tell brands to do in the face of new technology: number one is to investigate, the second thing is to evaluate, and the last thing is to experiment”.

Spreker: Viet Hoang (Your Majesty)

Collectie: SXSW 2022

Interview: Gijs Vroom en Georgios Athanassiadis (Managing Partner, Your Majesty Co.)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond