Belgische LensGroup verdubbelt omzet in Nederland tijdens coronacrisis

Een Belgisch e-commercebedrijf dat de Nederlandse markt verovert: het lijkt wel de omgekeerde wereld. Maar niets is minder waar. In volle coronacrisis wist het Belgische LensGroup, het moederbedrijf van o.a. LensOnline, haar omzet in Nederland te verdubbelen en haar opticiennetwerk uit te breiden met 22 nieuwe leden. “De coronacrisis heeft er voor gezorgd dat Nederlandse opticiens plots ook beseffen dat ze e-commerce moeten omarmen in plaats van wegduwen.”
Corona heeft in heel Europa zwaar ingehakt op de traditionele retailsector. Winkels die vooral focusten op een offline aanbod en hun online aanwezigheid stiefmoederlijk behandelden, kregen het het hardst te verduren. Niet zo voor LensGroup, dat als één van de eerste Belgische e-commercebedrijven begin jaren 2000 al het potentieel van online verkoop van contactlensproducten zag. Het bedrijf timmerde jarenlang aan de weg om een zogeheten ‘hybride distributiemodel’ op de kaart te zetten. Dat model van lokale samenwerking met opticiens gecombineerd met een sterke webshop blijkt nu meer dan ooit hét model van de toekomst. Het garandeert een win-win voor alle partijen, zeker in barre economische tijden.
De cijfers liegen er niet om. In Nederland verdubbelde de omzet de afgelopen zes maanden en sloten ondertussen 55 opticiens zich aan bij het LensGroup-netwerk. Met meer dan 6000 nieuwe klanten in Nederland het afgelopen half jaar kan LensGroup alleen maar concluderen dat het samenwerkingsmodel ook in Nederland definitief is doorgebroken.
De opticiens reageren erg positief op de samenwerking met LensGroup. Ondanks het feit dat veel winkels dicht gingen, verloren zij immers geen omzet op de verkoop van contactlenzen en aanverwante producten. Anné: “Of een bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, hij deelt altijd in de opbrengst. We waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun sluiting.”
Europese verschillen
LensGroup is actief in heel Europa. Het bedrijf merkte grote verschillen tijdens de afgelopen zes maanden. Zo verdubbelde de omzet van LensGroup in Nederland, steeg de omzet met 30% in België en haalde het meer omzet uit haar verkoop van contactlensproducten dan alle 12.000 opticiens in Frankrijk samen. Maar in landen als Spanje en Italië ging alles veel moeizamer en daalde de omzet licht. Dat was volledig te wijten aan de logistieke partners waarmee LensGroup samenwerkt. “Als de logistieke partner uitvalt, staan we letterlijk en figuurlijk stil. In Zuid-Europa kon de Post niet volgen, waardoor onze customer service het heel druk had om problemen met laattijdige leveringen te verhelpen. Gelukkig hadden klanten veel begrip daarvoor.”
Toekomst in Nederland is hybride, geïntegreerd en rooskleurig
Koen Anné kijkt positief naar de toekomst. “We gaan onze strategie in Nederland verder verfijnen. LensGroup bezit vandaag een reeks van webshops, waarvan sommigen enkel een online aanwezigheid en distributie hebben. We zien dat die niet zo sterk stijgen als de shops met zowel een on- als offline distributie. Dat inzicht gaan we nu verder verzilveren.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.