Geplaatst door Ciena

75 procent van de operators en grote ondernemingen verwacht hun netwerk de komende vijf jaar ingrijpend of volledig te automatiseren

ACG Research onderzocht in opdracht van Ciena de huidige stand van zaken rond adaptieve netwerken en de onderliggende drijfveren van operators en grote ondernemingen om hun netwerken te transformeren. Hieruit bleek onder andere dat de investeringen in netwerkautomatisering tussen nu en 2021 met circa 30 procent zullen toenemen. Verder verwacht 75 procent van de respondenten hun netwerk de komende vijf jaar ingrijpend of volledig te automatiseren.

Overal ter wereld transformeren operators en organisaties hun netwerken door gebruik te maken van intelligente automatisering, programmeerbare glasvezeldiensten en geavanceerde analysemogelijkheden. De belangrijkste beweegredenen die de respondenten opgaven voor het opvoeren van het niveau van automatisering waren onder andere: een snellere dienstverlening, verbeterde klantentevredenheid, verbeterde zakelijke flexibiliteit en de mogelijkheid om complexere en innovatievere diensten te ondersteunen.

Gevraagd naar hun belangrijke punten van zorg en de lacunes die ze moeten dichten om een succesvolle netwerktransformatie te waarborgen noemden respondenten: beveiliging, informatie en analyses uit netwerkdata en vaardige medewerkers die niet alleen traditionele telecomnetwerken begrijpen, maar ook kunnen werken met de laatste software- en IT-innovaties.

Om het automatiseringsgehalte op te kunnen voeren merkten respondenten in alle regio’s analysemogelijkheden en beveiliging aan als de belangrijkste vereisten. Wat betreft overige vereisten liepen de meningen enigszins uiteen. Zo zag 68 procent van de operators in Midden- en Latijns-Amerika het verkrijgen van toegang tot informatie over de netwerkprestaties als een van de belangrijkste drie aspecten. 55 procent van de Europese respondenten en 40 procent van de respondenten in de regio Asia-Pacific namen daarentegen een open en programmeerbare infrastructuur op in hun top drie.

60 procent van alle wereldwijde respondenten gaf aan dat openheid en interoperabiliteit “zeer belangrijk” waren voor het automatiseren van hun netwerk. 82 procent is van plan om gebruik te maken van open source-software van leveranciers of van een mix van oplossingen.

De respondenten werden daarnaast gevraagd met welke superheld zij hun toekomstige netwerk zouden vergelijken. De drie meest gehoorde antwoorden waren de Hulk, Spiderman en Black Widow. Als reden voor hun keuze wezen de respondenten op kracht, snelheid en intelligentie.

“We weten allemaal dat netwerken worden geautomatiseerd, maar we wilden meer weten over de ervaringen, verwachtingen en uitdagingen van service providers en grote ondernemingen op dit gebied. Wat mij met name opviel in de onderzoeksresultaten is de vraag naar goed opgeleide medewerkers met vaardigheden op het gebied van programmeerbare netwerken en automatisering. Operators verwachten dat leveranciers van netwerktechnologie hen niet alleen bijstaan met producten en diensten, maar hen ook helpen de kloof te dichten tussen telecom- en IT-vaardigheden tijdens hun automatiseringstraject,” aldus Tim Doiron, principal analist Intelligent Networking bij ACG Research.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het gerenommeerde marktanalyse- en adviesbureau ACG Research en is gebaseerd op inzichten van 208 besluitvormers bij 200 operators en grote ondernemingen in alle delen van de wereld. Ciena was niet betrokken bij de selectie van respondenten of vraaggesprekken.