Industry Wire

Geplaatst door BD myShop

8 op de 10 ouders gaan op zoek naar promo’s in folders om de sinterklaasfactuur lichter te maken

Diegem, 23 november 2017 – Een onafhankelijk marktonderzoeksbureau heeft een online bevraging gedaan bij een representatief staal van 1608 Belgen, in opdracht van BD myShopi, het omni-channel activatieplatform, bekend van het van de promofolders die ze in 4,5 miljoen Belgische brievenbussen verdelen. Hieruit blijkt dat dit jaar 94% van de ouders met kinderen jonger dan 12 voor Sinterklaas zal spelen. De gemiddelde sinterklaasfactuur loopt op tot 150 euro. De Belg moet dus diep in de buidel tasten en zoekt naar informatie. De “Sinterklaasfolders” zijn bij deze zoektocht naar informatie een instituut.

94% van de ouders van jonge kinderen koopt sinterklaascadeaus

In België kopen 50% van de volwassenen sinterklaascadeaus: voor hun kinderen, kleinkinderen, pete/-metekinderen, of stiefkinderen. Bij ouders van kinderen tot en met 12 jaar loopt dit percentage op tot 94%. Met andere woorden: 6% van de gezinnen viert geen Sinterklaas. Het zijn iets vaker de mama’s dan de papa’s die de cadeaus kopen. Zo goed als alle mama’s spelen voor Sinterklaas, tegenover 9 op de 10 papa’s.

Mannelijke sinten tasten dieper in de buidel

Gemiddeld geeft de Belg per kind 50 euro uit. Ook “grote” kinderen vieren mee, en worden zelfs guller bedeeld. Terwijl baby’s en peuters tot 3 jaar voor een bedrag van 47 euro cadeaus krijgen, loopt dit budget bij twintigers op tot 61 euro.

Mannelijke sinterklazen zijn guller: zij geven per kind gemiddeld 57 euro uit. Vrouwen geven 43 euro per kind.

De totale Sinterklaasfactuur bedraagt gemiddeld zo’n 150 euro.

Sophie Docx, Marketing Manager bij BD myShopi: “Sinterklaas is duidelijk een sterk verankerde traditie in onze cultuur. Maar er hangt ook een prijskaartje aan vast. Dat is waarom ouders nu op zoek gaan naar ideeën en deals om een mooie Sinterklaas aan hun kinderen te kunnen geven.”

Sinterklaas verkiest de “brick and mortar” schoorsteen

De Belgische Sinterklaas blijft fysieke winkels sterk appreciëren. 85% heeft een duidelijke voorkeur voor fysieke winkels, en koopt vooral of uitsluitend via deze weg zijn of haar cadeaus.

15% verkiest online shoppen. Bij ouders van kinderen tot 3 jaar loopt dit op tot 30%. Het gaat om een generatie ouders die meer vertrouwd zijn met digital en daarnaast ook gespecialiseerde artikelen zoekt. Eveneens opvallend: mama Sinterklaas zit vaker (1 op de 4) op de webshop dan papa (1 op de 6).

Sophie Docx: “Online shoppen doet stilaan zijn intrede in de Sinterklaastraditie. Maar ook daar zoeken ouders naar manieren om de factuur betaalbaar te houden. Daarom worden promofolders ook meer en meer online gelezen – vermoedelijk zelfs tijdens het online winkelen.”

Bij ouders met kinderen tot 12 jaar oud blijven gezelschapsspelletjes, bouwspeelgoed (bv. Lego) en knutselmateriaal vaste waarden. 6 op de 10 geeft minstens een van deze geschenken.

De “sinterklaasboekjes” zijn een instituut

Voor Sint spelen blijkt geen goedkope aangelegenheid. Daarom gaan ouders op zoek naar informatie over de beste deals en promo’s. Sinterklaasfolders van retailers blijken een populair medium te zijn.

Kinderen lezen massaal folders om hun verlanglijstjes te maken. 92% van de kinderen tussen 4 en 12 leest deze folders. In dezelfde leeftijdscategorie knipt 6 op de 10 speelgoed uit de folders om op hun verlanglijstje te plakken. Ruim 1 op de 4 ouders koopt dan ook het speelgoed in de winkel van de folders in kwestie.

“Lezen” kan trouwens ruim geïnterpreteerd worden: ook bij de allerjongsten (0-3 jaar) bladert ruim 1 op de 3 in de folders. En ook hier is digital aan een opmars bezig: bijna 1 op de 5 kinderen leest folders digitaal (pc of tablet).

Maar ook volwassen gebruiken de Sinterklaasfolders van retailers om zich te informeren over mogelijke cadeaus. De helft van de Sinten leest folders. Bij ouders met kinderen tot 12 jaar loopt dit op tot 8 op de 10. 1 op de 4 volwassen leest de folder digitaal (pc of tablet).

Folders hebben in deze periode een langere levensduur: mensen houden deze doorgaans bij tot de Sint geweest is. Meer dan de helft van de ouders houdt deze langer dan 1 week bij, terwijl dit voor “gewone” reclamefolders slechts door 1 op de 4 wordt gedaan.

Sophie Docx: “De charme van de folder is dat hij als het ware de komst van de Sint “aankondigt” wanneer hij in de bus valt. En door het visuele karakter voelen kinderen zich sterk aangesproken. Ze kunnen zo gemakkelijker zeggen wat ze graag van de Sint zouden krijgen. Wat betreft de ouders, zij zijn vooral blij met de deals die ze erin terugvinden.”

-Einde bericht-

Over het onderzoek

In opdracht van BD myShopi heeft een onafhankelijk marktonderzoeksbureau een representatief staal van 1608 Belgen bevraagd. De sample is gewogen naar een representatief staal van de Belgische bevolking op basis van provincie, leeftijd en geslacht. De bevraging vond online plaats bij een geverifieerd panel tussen 17 oktober en 25 oktober.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht