Geplaatst door ESET

80% van de bedrijven wereldwijd vertrouwt op cybersecurity kennis thuiswerkers

Sliedrecht, 5 maart 2021 – Onderzoek van ESET, een wereldwijde leider op het gebied van cybersecurity, onthult dat 80% van bedrijven wereldwijd erop vertrouwt dat hun thuiswerkende medewerkers de kennis hebben om cyberrisico’s te minimaliseren. Uit het onderzoek blijkt dat dit vertrouwen in het bijzonder geldt voor werknemers die werken met financiële software of die zorg dragen voor zakelijke transacties. De uitkomst van het onderzoek kan mogelijk verklaard worden door een grotere focus bij bedrijven op cybersecurity educatie, maar zou ook kunnen duiden op een onterecht gevoel van cyberveiligheid.

Het algemene vertrouwen van bedrijven in hun werknemers gaat gepaard met het resultaat dat bijna driekwart (73%) van dezelfde bedrijven aangeeft dat zij de kans groot achten dat ze worden getroffen door een cyberaanval. Zowel onderzoeksinstellingen (93%), als bedrijven op het gebied van accountancy en financiële diensten (87%) gaven dit het meeste aan in vergelijking met andere sectoren.

In het onderzoek van ESET werd de houding van senior managers ten opzichte van financiële technologie (FinTech) en cybersecurity onderzocht op zakelijk gebied. Het onderzoek maakt deel uit van een globaal FinTech onderzoek door ESET, gericht op zowel het zakelijke als particuliere segment. Voor het onderzoek werd onder 1200 senior managers, werkzaam in verschillende sectoren in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan en Mexico, een enquête afgenomen. Eén van de belangrijkste onderwerpen in de vragenlijst was het vertrouwen dat het bedrijf heeft in werknemers op afstand en de effecten ervan op de beveiliging van bedrijfsfinanciën.

Eerder werd door ESET al bekend gemaakt dat cybercrime sinds de coronacrisis is toegenomen en dat werken op afstand voor veel bedrijven zorgt voor grotere risico’s. Zo nam bijvoorbeeld het aantal RDP-aanvallen extreem toe. Volgens het onderzoek geeft 45% van de deelnemende bedrijven aan eerder een cyberinbreuk mee te hebben gemaakt.

De versnelling die de pandemie heeft veroorzaakt op het gebied van flexibel werken heeft ook gezorgd voor een groei in bewustzijn rondom cybersecurity. Zo heeft de pandemie bevestigd dat cybersecurity een belangrijk thema is voor bedrijven en het Global Risks Report 2021 van het World Economic Form benoemt cyberrisico’s als een aanzienlijk risico wereldwijd. Ons onderzoek bevestigt de primaire positie die cybersecurity inneemt bij veel bedrijven, aangezien 81% van de senior managers aangeeft prioriteit te  geven aan cybersecurity wanneer zij investeren in nieuwe technologische oplossingen. Daarnaast investeert 72% van de bedrijven actief in nieuwe technologieën om hun financiën beter te beveiligen.

Dave Maasland, CEO bij ESET Nederland, reageert op de onderzoeksresultaten: “Cybercrime is één van de belangrijkste risico’s voor het Nederlandse bedrijfsleven. Niet alleen qua impact, maar ook gezien de mogelijke kans dat Nederlandse bedrijven slachtoffer worden. We hebben de afgelopen weken gezien dat bedrijven nog steeds kwetsbaar zijn door het ontbreken van fundamentele maatregelen. Het is goed dat er meer aandacht voor educatie is. Maar het is belangrijk om te beseffen dat cybersecurity nu echt een integraal onderdeel moet worden van elke bedrijfsstrategie, helemaal nu IT de levensader is geworden van vrijwel elke organisatie in Nederland. Het is dan ook noodzaak om structureel te investeren in cybersecurity.”

Over ESET

Al 30 jaar lang ontwikkelt ESET® toonaangevende IT-beveiligingssoftware en -diensten voor bedrijven en consumenten over de hele wereld. Inmiddels is ESET uitgegroeid tot het grootste IT-security bedrijf uit de Europese Unie met oplossingen variërend van endpoint en mobile security, tot encryptie en tweefactorauthenticatie. ESET beschermt en monitort 24/7 op de achtergrond en werkt beveiliging in real-time bij om gebruikers veilig te houden en bedrijven zonder onderbreking te laten werken. Evoluerende bedreigingen vereisen een evoluerend IT-beveiligingsbedrijf dat veilig gebruik van technologie mogelijk maakt. Dit wordt ondersteund door ESET’s R&D centra wereldwijd, die zich inzetten voor onze gezamenlijke toekomst. Ga voor meer informatie naar www.eset.com/nl of volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.