Industry Wire

Geplaatst door Scriptum

Aantal social media experts in Nederland groeit razendsnel

In een jaar tijd is het aantal social media experts in Nederland met ruim 34% gegroeid. Vorig jaar juni telde ons land nog 2.254 social media experts. Dit jaar is dat aantal gestegen naar 3.013. Dat blijkt uit de nieuwe publicatie "Social Media Expert in een Week" van Jeroen Bertrams.

Om de cijfers vast te stellen, is gekeken naar de functietitels die mensen op hun profiel op het zakelijke netwerk LinkedIn gebruiken. Een klein deel van de groei is te verklaren door toename van het aantal gebruikers van het netwerk. Naast de groei in experts, is ook het aantal social media adviseurs fors gegroeid. Vorig jaar leverde een zoekactie op LinkedIn naar een social media adviseur 6.382 resultaten op, dit jaar al 8.167, een groei van 28%. Een zoekopdracht naar “social media consultant” levert bijna 14.000 resultaten op, een groei van 31% ten opzichte van 2011. Opvallend is dat vooral veel freelancers zichzelf positioneren als social media kenner.

Recent is er discussie ontstaan over de term “social media expert”. Het Interactive Advertising Platform (IAB) publiceerde eind 2011 een document waarin werd opgeroepen om termen als “social media goeroe” en “social media expert” af te schaffen. Volgens het platform bestaat er een aanzienlijk verschil tussen ervaringsdeskundigen en strategisch experts. Op haar website heeft het IAB sindsdien een document staan met daarin richtlijnen die bedrijven moeten helpen bij het aantrekken van kundige social media experts.

De auteur van “Social Media Expert in een Week”, Jeroen Bertrams, ziet een parallel met het jaar 1999: “In dat jaar groeide het aantal e-business adviseurs explosief door een enorme stijging in vraag naar adviseurs. In 2001, toen de eerste internetbubbel doorgeprikt werd, zakte het aantal weer in. De laatste tijd groeit de vraag van bedrijven naar social media adviseurs snel en daarop spelen vooral veel freelancers in door hun kennis over social media uit te breiden en hun titel op LinkedIn aan te passen.”

Bertrams vindt vooral de procentuele groei interessant: “Het is de vraag of het aantal resultaten op een zoekactie op LinkedIn een goede indicatie is van het aantal experts, maar de procentuele groei is geeft wel degelijk een goede indruk van de toenemende interesse in social media.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht