Achtergelaten winkelwagentjes zijn een kans voor online verkopers

5 december 2016, Amsterdam – PayPal en Ipsos presenteren hun derde jaarlijkse cross-border commerce rapport. Het wereldwijde onderzoek geeft inzicht in het online binnenlands en cross-border koopgedrag van ruim 28.000 consumenten in 32 landen. De resultaten laten zien hoe webwinkels hun internationale verkoopactiviteiten kunnen uitbreiden. Verkopers zitten midden in een druk verkoopseizoen en kijken uit naar een omzetpiek die de inkomsten verhoogt. Daarnaast bestaat er voor zowel grote retailers als kleine ondernemers een enorme kans om nieuwe klanten te vinden door verkoop naar het buitenland.
De belangrijkste uitkomsten van het rapport voor Nederlandse verkopers zijn:
- 72 procent van de Nederlandse volwassenen die online actief zijn, heeft in de afgelopen 12 maanden online geshopt, en 27 procent van deze groep verwacht dat zijn/haar online uitgaven de komende 12 maanden zullen stijgen. De meest voorkomende redenen voor het verwachten van een toename zijn het gemak van online shoppen (80%) en de verwachting dat verzending goedkoper wordt (22%).
- 37 procent van de Nederlandse online shoppers, heeft in 2016 een aankoop in het buitenland gedaan. Bijna een kwart (24%) van hen besteedt meer dan de helft van hun totale online uitgaven over de grens.
- Veilige betaalopties en gratis verzending zijn de grootste drijfveren voor mensen om cross-border te shoppen.1 Het afgelopen jaar was PayPal bij de cross-border shopper de meest gebruikte betaalmethode bij aankopen over de grens (52%).
Voor verkopers die hun omzet en internationale business willen vergroten, staan hier de beste tips uit de resultaten beschreven:
Transparantie
Verzendkosten, toeslagen en zorgen over de bezorging van hun bestelling zijn de voornaamste factoren die Nederlandse consumenten ervan weerhouden om cross-border te shoppen.2 Uiteindelijk draait het allemaal om transparantie van de verkoper: verzendkosten en importkosten – een grote barrière voor internationale online aankopen – moeten betaalbaar zijn en duidelijk staan beschreven. Klanten willen geen lang en omslachtig betaalproces doorlopen, om er aan het einde achter te komen dat toeslagen en belastingen nog niet bij de prijs waren inbegrepen.3
Wanneer consumenten online gaan en open staan voor online cross-border shoppen zien we nog een opvallende trend. 31 procent van de Nederlandse ondervraagde online shoppers liet de afgelopen 12 maanden een digitaal winkelwagentje achter bij cross-border aankopen door het betaalproces niet af te ronden. De voornaamste redenen om de transactie af te breken, zijn verzendkosten en het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode.4 Verkopers kunnen klanten die eenmalig een transactie doen dus omzetten in terugkerende klanten door hen voorafgaand aan de betaling beter te informeren en ze zo een prettig en veilig gevoel te geven.
Wat motiveert cross-border shoppers?
Het is geen verrassing dat cross-border shoppers op zoek zijn naar een goede deal. Meer dan de helft (54%) van de respondenten geeft aan dat het hen niet uitmaakt waar vandaan de bestelling wordt verzonden, zo lang de totale prijs maar goed is. De meeste Nederlanders die online over de grens shoppen, kopen in Duitsland (15%), China (13%) en het Verenigd Koninkrijk (12%). Voor 84 procent van de mensen die in China winkelde en 67 procent van de mensen die in Duitsland winkelde zijn betere prijzen hiervoor de belangrijkste reden. De mogelijkheid om producten te kunnen kopen die in eigen land niet verkrijgbaar zijn, is voor 62% van de mensen die in het Verenigd Koninkrijk shoppen de belangrijkste motivatie om daar te winkelen.
Er zijn verschillende typen cross-border shoppers, en verkopers dienen zich het volgende te realiseren: om huidige cross-border shoppers te behouden, zijn betere prijzen essentieel. Maar om consumenten die nog nooit cross-border hebben geshopt aan te trekken, zijn gratis verzending en veilig betalen de belangrijkste factoren. Beide factoren werden door 34 procent van de online shoppers als reden gegeven om te kiezen voor online shoppen in een ander land.
Nog een belangrijke factor voor cross-border shoppers is de betaalmethode. De voornaamste redenen waarom mensen een voorkeur hebben voor een specifieke betaalmethode zijn veiligheid (53%), betaalgemak (41%) en aankoopbeveiliging (39%). De afgelopen 12 maanden maakten Nederlandse cross-border shoppers het meest gebruik van PayPal als betaalmethode (52%). De redenen voor deze voorkeur zijn de bovengenoemde factoren, plus de snelheid van betaling (48%) en het feit dat ze geen financiële of persoonlijke details met de verkoper hoeven te delen (40%).
Grijp je kans
Door te begrijpen hoe consumenten zich binden met jouw merk, waar ze naar zoeken en hoe hun land van afkomst effect kan hebben op hun koopgedrag, kunnen verkopers de shopervaring voor iedere consument aanpassen. Met deze benadering kunnen verkopers cross-border shoppers nog beter aantrekken en behouden. Het volledige rapport, inclusief technische details over het onderzoek, is hier beschikbaar. Voor meer tips over internationale verkoop, bezoek PayPal PassPort.
Er staat een wereld vol klanten op je te wachten… grijp die kans!
***
Voetnoten
1 Beide geselecteerd door 34% van de online shoppers.
2 Verzendkosten en toeslagen werden geselecteerd door 31% van de online shoppers die de afgelopen 12 maanden niet cross-border shopten. Zorgen over de bezorging van de bestelling door 36%.
3 Een kwart (25%) van de online shoppers die niet eerder cross-border heeft geshopt zegt dat onduidelijkheid hierover hen ervan weerhoudt een aankoop te doen.
4 Verzendkosten werd geselecteerd door 39% van de online shoppers die een winkelwagentje achterliet, het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode door 27% van hen.
Methodologie
PayPal onderzoek 2016: Namens PayPal hield Ipsos een representatieve steekproef onder 800-2000 (28012 in totaal) volwassenen (van 18 jaar of ouder1) die een internetapparaat gebruiken2 in een van de 32 landen (Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, Zweden, België, Portugal, Rusland, Hongarije, Polen, Tsjechië, Griekenland, Israël, Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Zuid-Afrika, Nigeria, Brazilië, Mexico, Argentinië, Peru, Chili, Verenigde Staten, Canada, India, China, Japan, Thailand en Singapore). De interviews werden online uitgevoerd tussen 30 augustus en 5 oktober 2016.
De data is in alle landen gewogen om te corrigeren voor panel bias. De panel bias kan gebaseerd zijn op externe trendgegevens die van toepassing zijn op online shoppers in ieder land.1
In de meeste landen zijn quota aangepast op leeftijd in lijn met geslacht en de representatieve regio van de online populatie. Er is geen regio quota aangepast in Zuid-Afrika, Singapore, Rusland en Peru. In Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria zijn geen quota ingesteld, maar het onderzoek was per e-mail naar een nationaal representatief toegestuurd of offline afgenomen bij de mensen die gescreend zijn op internetgebruik.
1 Van 18 tot 74 jaar in alle Europese landen
2 Desktop computer/Laptop/ notebook computer/Tablet /Smartphone/Een ander type mobiele telefoon/Electronic organizer / PDA met draadloos stem- en data features/Spelconsole met Internetverbinding (bijvoorbeeld Wii)
Over PayPal
Bij PayPal (Nasdaq: PYPL) draait alles om mensen. Al sinds 1998 leidt PayPal de digitale betalingsrevolutie. PayPal biedt mensen een betere manier om hun geld te beheren en verplaatsen, door hen keuze en flexibiliteit te bieden in hoe ze overschrijvingen doen, en hun betalings- of inningswijzen zelf te kiezen. We bieden een open, veilige en technologisch agnostisch betaalplatform dat bedrijven gebruiken om veilige transacties tussen hen en de klant te waarborgen, in zowel de winkel als in toenemende mate op mobiele apparatuur. In 2015 werd 28% van de 4,9 miljard betalingen die we verwerkten met een mobiel apparaat gedaan. Met 192 miljoen actieve accounts hebben we een open ecosysteem ontwikkeld waar particulieren en bedrijven, zowel in de winkel als online en via mobiele apparaten, veilig transacties kunnen uitvoeren. Ons wereldwijde platform, aanwezig in meer dan 200 landen, biedt klanten de mogelijkheid om betalingen te ontvangen in meer dan 100 valuta. Bovendien kunnen ze geld opnemen en het saldo van hun PayPal-account beheren in respectievelijk 57 en 26 munteenheden. Meer weten over PayPal? Ga naar about.paypalcorp.com. Om financiële gegevens over PYPL te verkrijgen, raadpleeg de website investor.paypal-corp.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.