Geplaatst door Adobe Nederland

Adobe Marketing Cloud gaat mobiel

Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE) heeft vandaag bekend gemaakt nieuwe mobiele mogelijkheden toe te voegen aan ieder van de vijf oplossingen in Adobe Marketing Cloud. Klanten van Adobe hebben vanaf nu toegang tot nieuwe mobiele features voor analytics, social app-ontwikkeling, targeting van content op smartphones en tablets, advertising en management en levering van mobiele content.

“25% van de data die wij ieder kwartaal monitoren is afkomstig van mobiele apparaten”, zegt Brad Rencher, senior vice president en general manager Digital Marketing bij Adobe. “Marketeers moeten ’mobile-first’ denken wanneer zij strategieën, campagnes en content ontwikkelen. We hebben nieuwe mobiele marketingmogelijkheden toegevoegd aan iedere oplossing in Adobe Marketing Cloud, zodat marketeers beter kunnen voorzien in de behoefte van een groeiend aantal klanten met mobiele apparaten.”

Mobile Analytics
Door de grote hoeveelheden data die door mobiele kanalen stromen is het noodzakelijk dat marketeers op de hoogte zijn van en inspelen op de specifieke behoeften van mobiele gebruikers en zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Adobe Analytics biedt krachtige mobiele analytics-mogelijkheden, waaronder:

– Nieuwe, direct in te zetten analytics-rapportages voor mobiele applicaties die het voor marketeers eenvoudiger maken om het aankoopgedrag, de engagement en retentie van app-gebruikers te visualiseren. Dit helpt marketeers om het gedrag van nieuwe en terugkerende mobiele gebruikers beter te begrijpen.
– Nieuwe integratie met Distimo voorziet Adobe Analytics-klanten van app store data zoals downloads, rankings en omzet. Dit geeft marketeers meer inzicht in de mate van betrokkenheid van applicatiegebruikers, van initiële download tot betaling.

Mobile Social Apps
Het ontwikkelen van een social applicatie, zoals een coupon of sweepstakes, is een populaire manier voor marketeers om consumenten te bereiken. Sommige mobiele versies van sociale platformen bieden niet standaard ondersteuning voor apps waardoor ze zelden goed worden weergegeven of werken op een mobiel apparaat. Social apps die gecreëerd zijn met Adobe Social worden nu automatisch goed weergegeven en werken goed op een mobiel apparaat. Hierdoor hoeven marketeers geen aparte applicatie voor een mobiele omgeving te ontwikkelen.

Mobile Advertising
Consumenten gaan heel anders om met advertenties op mobiele apparaten dan met advertenties op desktops. Dit vraagt om een krachtige en flexibele advertentiemanagement-oplossing waarmee advertenties geoptimaliseerd kunnen worden voor zowel mobiele apparaten als desktops. Met Adobe Media Optimizer kunnen marketeers nu:

– Mobiele advertenties creëren en targetten naar verschillende digitale marketingkanalen vanuit Media Optimizer.
– Mobiele advertenties anders vormgeven en inzetten dan desktopadvertenties.
– Door Adobe Analytics vastgelegde engagement- en conversiecijfers van mobiele sites meten, rapporteren en optimaliseren.

Mobile Targeting
Consumenten zijn steeds vaker onderweg mobiel bereikbaar. Hierdoor worden marketeers gedwongen om een gepersonaliseerde ervaring te bieden waarbij rekening wordt gehouden met de context, zoals: type apparaat, besturingssysteem en geografische locatie. Met Adobe Target kunnen marketeers nu gerichte content leveren op voor mobiel geoptimaliseerde websites en mobiele applicaties. Adobe heeft zijn SDK’s voor mobiele analytics en mobiele optimalisatie opnieuw ontworpen en gecombineerd tot één SDK. Hierdoor zijn deze oplossingen nu nog gemakkelijker te implementeren.

Met de nieuwe mobiele targeting-oplossingen kunnen marketeers:

– Gerichte content leveren op websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten middels een standaard implementatie van Adobe Target.
– Gerichte content leveren voor mobiele applicaties binnen iOS, Android, Windows 8, Windows Phone 8, OSX en Blackberry via Adobe Marketing Cloud analytics en optimalisatie SDK.
– A/B- en multivariatie-testen uitvoeren om mobiele app-ervaringen te optimaliseren.
– Automatisch apparaten van bezoekers detecteren via DeviceAtlas en real-time content leveren op dat apparaat.

Mobile Content Management en Delivery
De explosie van mobiele apparaten daagt marketeers uit om content te leveren die goed werkt op al deze apparaten. Adobe Experience Manager adresseert deze uitdagingen met nieuwe mogelijkheden, zoals:

– Content previewen tijdens het creatieproces om precies te zien hoe deze content functioneert op tablets en smartphones. Tevens kan de grootte van video’s en afbeeldingen worden aangepast zodat deze optimaal functioneren op tables en smartphones.
– Eenvoudig rijke en interactieve ervaringen leveren op mobiele apparaten met een set van master assets en video die automatisch aangepast worden voor verschillende apparaten.
– Snel mobiele applicaties ontwikkelen en leveren middels integratie met PhoneGap, Adobe's op standaarden gebaseerde framework voor het bouwen van applicaties voor meerdere platformen.

Beschikbaarheid
De nieuwe mobile analytics updates bevinden zich momenteel in de Bèta-fase en zijn naar verwachting in het volgende kwartaal beschikbaar. Alle andere updates voor de mobiele marketing-oplossingen van Adobe Marketing Cloud zijn per direct beschikbaar.

Over Adobe Marketing Cloud
Adobe biedt een cloudgebaseerde dienst die alle behoeften van digitale marketeers samenbrengt in één platform. De Adobe Marketing Cloud. Het bevat een complete set analytics, social, advertising, targeting en web experience management oplossingen. Samengebracht in een social-enabled en realtime interface, komen marketeers alles te weten over hun campagnes en kunnen zij met behulp van analyse sneller en slimmer inzicht krijgen in data om vervolgens tot actie over te gaan. Kijk voor meer informatie op www.marketing.adobe.com.