Geplaatst door GS1

America Today krikt met RFID-pilot voorraadbetrouwbaarheid flink op in pilot-stores

De RFID-pilot die America Today is gestart, loopt volgens de fashionretailer goed. De onderneming heeft 3 winkels uitgerust met kleding voorzien van RFID-stickers en gebruikt handscanners voor het inventariseren van de voorraad. De voorraadbetrouwbaarheid maakte al een grote sprong vooruit.

RFID was lang een techniek die een grote belofte met zich meedroeg. Toch bleek het niet in elke operatie een toegevoegde waarde. Inmiddels is de techniek verbeterd én is het verzamelen en uitwisselen van data eenvoudiger. Voor America Today was dit voldoende reden om het vizier op RFID te richten, al speelden er ook andere argumenten om juist nu een pilot te starten.

Charlotte den Heijer, logistiek coördinator bij de retailer: “Onze e-commerce activiteiten groeien, we hebben het magazijn verplaatst en hebben de voorraad van de winkels en de webshop daar samengevoegd. Een logische volgende stap was het inzichtelijk krijgen van de voorraad in de winkels. Nu de verhuizing achter de rug is hebben we tijd om deze pilot op te zetten.”

3 typen pilotwinkels
Binnen de pilot is een deel van het assortiment in de 3 winkels voorzien van RFID-prijsstickers. De deelnemende winkels zijn zorgvuldig geselecteerd. Eén winkel is wat groter, één winkel beschikt over twee verdiepingen en de derde winkel heeft meer dan gemiddeld te maken met winkeldiefstal.

Beloftes waarmaken
Robert-Jan Haitink, allocatie coördinator bij het bedrijf: “Als je omnichannel wilt doorvoeren, moet je er zeker van zijn dat de voorraad die beschikbaar is ook juist is. Dit kunnen wij alleen met een hoge voorraadbetrouwbaarheid realiseren. Pas dan weet je zeker dat je de klant niet teleurstelt met onjuiste informatie.” De partner die America Today heeft uitgekozen voor de pilot is Nedap, vanuit GS1 is Florentine Steenberghe betrokken als projectleider.

Vergroten salesmogelijkheden
De voorraadnauwkeurigheid in de winkels is in 3 weken gestegen van ongeveer 70 procent naar 96 procent. Den Heijer: “De vraag of een item in de winkel ligt of in de stockruimte hoeven we niet meer te stellen. We zien het gewoon in !D Cloud software van Nedap. Dit vergroot onze salesmogelijkheden. We kunnen online de allerlaatste toppers aanbieden, we hopen dat hierdoor de noodzaak tot het afprijzen van artikelen kleiner is.”

Balans in winkels verbetert
Het project biedt veel kansen, toch is het vooral de allocatie en de winkel die profiteert van de proef. Haitink: “Het replenishment van en naar de winkels verbetert. Dankzij de software is er op zowel het hoofdkantoor als in de winkels een beeld van welke artikelen er op de shopvloer liggen en welke in de stockruimte. Liggen maten XS en S in de winkel en M en L in de stockruimte, dan klopt het visuele plaatje niet. Aanvullend kennen we nu de balans tussen de voorraad in de stockruimte en die in de winkel en kunnen daarop anticiperen.”

Voorraaddiscrepantie wegnemen
Het doel is om de voorraadbetrouwbaarheid op te krikken naar 98 procent. Den Heijer: “We streven niet naar 100 procent, je kunt altijd een scanfoutje maken. Het verschil tussen voor en na de proef is al aanzienlijk. 98 procent is voor ons voldoende.” Daarbij geeft de logistiek coördinator aan dat wat een winkelmedewerker de ene week niet scant, hij of zij de volgende week kan scannen. Den Heijer: “Vervolgens is het aan ons om de verschillen per week te analyseren. Zo komen we erachter waar het misgaat in de huidige werkwijze. RFID legt processen bloot die je kunt verbeteren.”

GS1 RFID Expertgroep
America Today maakt deel uit van de GS1 RFID Expertgroep. Haitink: “Het is prettig om op onafhankelijke basis te kunnen brainstormen met gelijkgestemden. Het delen van informatie gebeurt op een open manier.”

Beslissen over verdere uitrol
Aan het eind van de pilot, aan het eind van de zomer, beslist de retailer of de pilot een uitrol krijgt in alle 67 winkels van de onderneming binnen Nederland en België. De stemming is positief. Het afbakenen van een RFID-project is van belang, menen Den Heijer en Haitink, maar wie weet wat hij wil, moet vooral niet wachten.

Patricia Greving, area-manager bij het bedrijf: “Als je in een pilot van 3 weken al zo’n betrouwbaarheidsverbetering kunt realiseren, is dat pure winst. Het is gebruiksvriendelijk voor sales en hoewel ik nog wel wat beren op de weg zag blijkt techniek op de winkelvloer helemaal niet eng. Het softwareprogramma is heel eenvoudig in het gebruik, iedereen begrijpt het direct.”