Industry Wire

Geplaatst door Gemeente Amsterdam

Amsterdam tweede van het land met digitale dienstverlening

Amsterdam heeft een grote sprong gemaakt op het gebied van digitale dienstverlening. Een onderzoek van Deloitte, in opdracht van de Rijksoverheid, laat zien dat Amsterdam nummer 2 is op de ranglijst van digitale volwassenheid bij gemeenten in Nederland.

Verder staat Amsterdam op nummer 7 op de ranglijst van digitale beschikbaarheid. Vorig jaar stond Amsterdam op beide punten niet eens in de top 100.

Digitale volwassenheid?

Maar waarmee scoort Amsterdam dan precies? Digitale volwassenheid zegt iets over hoe geavanceerd je digitale producten zijn. Als je een formulier van de website moet downloaden, printen en invullen, dan scoort dat beduidend minder dan wanneer je een goed webformulier gebruikt dat je online invult en verstuurt. Nog beter zijn webformulieren met DigiD, waarbij velden met persoonlijke informatie al zijn ingevuld.

Digitale beschikbaarheid betekent dat je de meest gevraagde producten en diensten digitaal aanbiedt. Zo kun je in Amsterdam een gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen, terwijl dat bij bijna de helft van alle gemeenten niet kan.

Bijna alles kan online

Op dit moment biedt de gemeente 98% van haar dienstverlening aan via amsterdam.nl. We werken er hard aan ook de resterende 2% te digitaliseren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht