Geplaatst door Sitly

Amsterdams oppasplatform Sitly breidt verder uit naar buitenland

Het Amsterdamse oppasplatform Sitly breidt uit naar België en Zwitserland en opereert nu in negen landen. Daarmee is het nu het grootste en snelst groeiende oppasplatform van Europa. Maandelijks melden ongeveer veertigduizend nieuwe leden zich aan (zowel oppassers als gezinnen). In korte tijd hebben in België al zevenduizend en in Zwitserland ongeveer tweeduizend leden zich aangemeld. Sitly is van plan om komend jaar naar nog eens drie landen uit te breiden.

“De snelle groei is bijzonder omdat Sitly geen externe financiering krijgt en daardoor bootstrapped is, in tegenstelling tot veel andere snelgroeiende internetbedrijven”, vertelt Jules van Bruggen, CEO van Sitly. “Elke uitbreiding naar het buitenland is winstgevend geweest voor Sitly.” Wereldwijd heeft het platform nu ruim een miljoen leden en is hiermee de afgelopen jaren met 400 procent gegroeid.

Nooit stilstaan
De verdiende marges investeert het bedrijf weer in nieuwe technologische innovaties om het platform te verbeteren. Op deze manier zorgt Sitly ervoor dat de website en de app up-to-date blijven en continu worden aangepast aan de wensen van de gebruiker. Zo ontwikkelt Sitly momenteel betaalsysteem waarmee ouders hun oppas via de app kunnen betalen. In Nederland zijn dergelijke betaalgemakken met de introductie van bijvoorbeeld Tikkie heel gebruikelijk geworden maar in landen als Italië en Spanje is dit geheel nieuw.

Het platform is zo vormgegeven dat het in elk land gebruikt kan worden. “We hebben grote internationale ambities, dus het is van groot belang dat we hetzelfde concept steeds kunnen toepassen”, aldus Van Bruggen. Dat is ook de reden geweest dat het platform recent een naamswijziging heeft ondergaan. De oude naam Oudermatch werd verruild voor Sitly: een kortere, internationale naam. “We hadden hiervoor zeven verschillende lokale merknamen. Het voordeel van het hebben van één merknaam is dat we onze apps maar één keer hoeven te updaten en marketingmaterialen in meerdere landen kunnen gebruiken,” vertelt Van Bruggen.

Uitbreidingen
Sitly is van plan om komend jaar naar nog eens drie landen uit te breiden. Momenteel is het platform actief in Nederland, België, Italië, Spanje, Noorwegen, Denemarken, Finland Argentinië en Zwitserland. Deze landen hebben gemeen dat inwoners te maken hebben met inflexibele en prijzige kinderopvang. ”Moderne gezinnen met drukke banen hekelen de door de kinderopvang bepaalde breng- en ophaaltijden en hebben behoefte aan meer flexibiliteit. Daarom gaan veel ouders op zoek naar andere mogelijkheden, zoals kinderopvang aan huis. Inmiddels wordt Sitly ook veel gebruikt voor het vinden van een avondoppas”, aldus Van Bruggen.