ASN Bank, RegioBank en SNS lanceren nieuwe app-functionaliteit

Vanaf 28 februari 2018 kunnen klanten van ASN bank, RegioBank en SNS, die meerdere betaalrekeningen hebben bij deze banken, deze in één rekeningoverzicht tonen. Dit kan door de rekeningen samen te voegen in 1 mobiel bankieren app. De klant kiest zelf in welke mobiele app hij een rekening van een van de banken wil toevoegen, ASN Bank RegioBank of SNS. Een kleine groep klanten die bij meerdere banken van de Volksbank een betaalrekening heeft kan hier gebruik van maken. Dit kan nu al omdat de drie banken samenwerken onder één bankvergunning vanuit de Volksbank. Hiermee lopen de banken vooruit op de aanstaande PSD2-wetgeving.
Nieuwe functionaliteit
Deze nieuwe functionaliteit werkt in alle apps van de drie banken hetzelfde. Zo kan een klant die bijvoorbeeld een SNS-betaalrekening heeft, ook zijn of haar betaalrekening van bijvoorbeeld ASN Bank of RegioBank in de SNS Mobiel Bankieren app inzien. En andersom. Wil de klant dit niet, dan gebeurt er ook niets. Voordat de betaalgegevens gedeeld worden, moet de klant namelijk een aantal stappen doorlopen. Zo blijft de klant altijd in controle over zijn of haar betaalgegevens.
Ervaring opdoen
De manier waarop in de app om wordt omgegaan met het delen van betaalgegevens is zoals ASN Bank, RegioBank en SNS dit bij de ingang van de PSD2-wetgeving ook willen inrichten voor de toegang voor derde partijen. Op deze manier wordt eerst ervaring opgedaan met betaalgegevens delen binnen de veilige omgeving van de Volksbank. Deze manier sluit aan bij de wijze waarop de familie van banken zorgvuldig wil omgaan met privacy en data.
Over PSD2
Naar verwachting kunnen klanten in de loop van 2018 door de nieuwe betaalwet, PSD2, andere bedrijven en banken toegang geven tot hun online betaalrekening. Dit gebeurt altijd met expliciete opdracht van de klant aan de bank.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.