Atos en Salzburg AG sluiten overeenkomst voor slimme energiemeters in Oostenrijk

Utrecht, 5 november 2014 – Atos en Salzburg AG – één van de belangrijkste leveranciers van energie en infrastructuur in Oostenrijk – hebben een partnership gesloten voor de implementatie van de complexe transformatie van 470.000 elektriciteitsmeters tot slimme meters en het beheer van de noodzakelijke infrastructuur. Een internationaal team van consultants van Atos en Atos Worldgrid, afkomstig uit vier landen, is betrokken bij deze overgang. De slimme meters worden in overeenstemming met de EU Richtlijn 2020 vóór eind 2019 bij alle huishoudens in Salzburg geïnstalleerd.

Experts van Atos en Atos Worldgrid afkomstig uit Italië, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk delen hun ervaringen en expertise om een soepele overgang te garanderen. Atos adviseert het programmamanagement van Salzburg AG en biedt ondersteuning bij de inkoop, distributie en het uitrollen van de slimme meters. Samen met het team van Salzburg AG gaat Atos de vereisten voor het overkoepelende systeem vaststellen, inclusief architectuur en veiligheid. Hierdoor kunnen gedetailleerde specificaties voor de toewijzing en de integratie van externe diensten opgesteld worden.

Voordelen slimme meters

• energiebesparing van 5 tot 8 procent
  • verbeterde klantenservice: meer controle over het energieverbruik en mogelijkheid om eigen apparatuur te besturen
  • uiterst nauwkeurige meting van energieverbruik
  • hogere kwaliteit netwerk en service voor eindgebruikers

Atos Worldgrid en slimme meters

Atos heeft in heel Europa een gedegen staat van dienst op het gebied van slimme meters en de ontwikkeling en bouw van intelligente energienetwerken. De IT-dienstverlener is verantwoordelijk voor het ontwerp, de ontwikkeling en de end-to-end integratie van de grootste implementatie van slimme meters in Europa. Deze heeft een verwachte capaciteit van ruim 35 miljoen elektriciteitsmeters in Frankrijk. Atos Worldgrid is deskundig in het bieden van efficiënte en geavanceerde oplossingen tegen scherpe tarieven, die voldoen aan geldende wet- en regelgeving en beveiligingseisen.

“De uitrol van slimme meters is een grote uitdaging voor alle leveranciers. Na een aanbestedingsprocedure in de Europese Unie hebben wij Atos als partner geselecteerd, omdat zij zeer veel expertise en ervaring in huis heeft. Zo was zij nauw betrokken bij de implementatie van slimme meters in Italië en Frankrijk. Bij deze complexe overgang vertrouwen wij volledig op Atos als onze jarenlange partner”, zegt Thomas Rieder, Smart Metering programmamanager van Salzburg AG.

“Atos Worldgrid is Europees marktleider op het gebied van de implementatie van slimme metersystemen. Als dienstverlener onderscheiden we ons, doordat we alle ondersteuning bieden die tijdens het volledige proces is vereist: van transmissieprotocollen en concentrators tot centraal gegevensbeheer. Wij zijn er trots op aan dit project te werken en Salzburg AG te ondersteunen met onze expertise om van deze overgang een succes te maken”, aldus Jerome de Parscau, CEO bij Atos Worldgrid.

De energie-efficiëntierichtlijn van de EU schrijft voor dat in 2020 minimaal 80 procent van de huishoudens in EU-lidstaten voorzien moet zijn van slimme metersystemen. Oostenrijk heeft een ambitieuze doelstelling en heeft de ambitie dat ongeveer 95 procent van de faciliteiten binnen vijf jaar overgaan op slimme meters.

Atos op European Utility Week 2014, Amsterdam van 4 tot 6 november

Tijdens de European Utility Week richt Atos zich op het thema stimuleren van digitale transformatie door naar elk aspect van het door data gedreven elektriciteitsbedrijf te kijken, vanaf het aangesloten huis en de slimme stad, tot de noodzaak voor veiligheid en maximale operationele efficiëntie van het netwerk (stand# 1E50).

Over Atos

Atos SE (Societas Europaea) is toonaangevend in digitale services en heeft een jaaromzet van 10 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 86.000 collega’s in 66 landen. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten IT-services in vier domeinen: Consulting & Systeemintegratie, Managed Operations & BPO, Cloud Operations, Big Data & Beveiligingsoplossingen en transactiediensten via Worldline, de Europese leider in de markt voor betaaloplossingen en transactiediensten. Met haar diepgaande technologische expertise en kennis van industriële sectoren ondersteunt zij klanten in de volgende marktsectoren: Defensie, Gezondheidszorg, Manufacturing, Media en Nutsvoorzieningen, Publieke Sector, Retail, Telecom en Transport.

Atos focust op het aanbieden van zakelijke technologie die klanten vooruit helpt en in staat stelt hun onderneming van de toekomst te creëren. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en staat genoteerd aan de Euronext Paris market. Atos opereert onder de namen Atos, Atos Consulting, Atos Worldgrid, Bull, Canopy en Worldline. Bezoek voor meer informatie: nl.atos.net.

Over Salzburg AG

Salzburg AG is een betrouwbare leverancier van innovatieve bevoorradings- en mobiliteitsoplossingen. Energy efficiency is het kernwoord voor elk bedrijfsonderdeel. Innovatief vermogen, grootschalige investeringen en goede economische prestaties staan aan de basis van de sterke positie van Salzburg AG. Haar aanbod van producten en services omvat elektriciteit, natuurlijk gas, districtsverwarming, water en transport (Salzburger Lokalbahnen), evenals de CableLink-producten kabel-tv, internet en telefonie. In het fiscale jaar 2013 realiseerde Salzburg AG een omzet van 1,36 miljard euro. Het bedrijf heeft ongeveer 2.000 medewerkers in dienst. Voor meer informatie: www.salzburg-ag.at

Over Atos Worldgrid

Atos Worldgrid, een bedrijfsonderdeel van Atos, is een toonaangevende speler in de markt voor slimme energie. Het bedrijf implementeert hoogwaardige integratieprojecten en real time Smart Energy-solutions voor energie- en nutsbedrijven in de waardeketens van elektriciteit, water, olie en gas. Met een indrukwekkende staat van dienst in de markt voor elektriciteit en utilities beschikt Atos Worldgrid over het vermogen om alle kritische bedrijfssystemen in de hele waardeketen te bedienen: van productie tot transport, distributie en bevoorrading. Atos Worldgrid heeft ruim 1.600 ingenieurs in dienst, beschikt over meer dan 30 jaar ervaring en is actief in meer dan 15 landen. Het bedrijf heeft een bijdrage geleverd aan de bouw van 70 kerncentrales met haar Supervision en Command & Control-software in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Rusland en China en is leverancier van ‘s werelds grootste systeem van slimme elektriciteitsmeters.