Industry Wire

Geplaatst door SnappCar

Autodelen trekt sneller aan dan verwacht

Autodelen in Nederland neemt een forse vlucht, ondanks het feit dat mensen nu zo veel mogelijk thuis blijven vanwege het coronavirus. Het aantal boekingen bij particulier autodeelplatform SnappCar stijgt sneller dan verwacht met bijna 300% in enkele weken tijd. Nu het openbaar vervoer uit voorzorg wordt gemeden, zien mensen in de deelauto van een buurtbewoner een volwaardig alternatief om toch op locatie te komen als dat noodzakelijk is, zo blijkt uit de cijfers.

Na de uitbraak van het coronavirus nam het aantal boekingen in de eerste weken af met meer dan 50%.Die dip is logisch verklaarbaar gezien alle maatregelen. Eind april en begin mei herstelde het aantal boekingen in een veel hoger tempo dan verwacht met een verdrievoudiging in een maand tijd. Nu ligt het aantal boekingen ook alweer circa 15% boven het niveau van dezelfde periode in 2019. In totaal biedt autodeelplatform SnappCar 50.000 deelauto’s aan van particulieren door heel Nederland. Deze zijn vaker beschikbaar, omdat de meeste mensen niet meer dagelijks naar kantoor hoeven.

Victor van Tol namens SnappCar: “Na een korte dip in maart is het opvallend hoe razendsnel autodelen groeit in deze corona periode. Mensen ontdekken de deelauto als alternatief voor het openbaar vervoer of voor het kopen van een eigen auto, zo blijkt uit onze cijfers. Dat is mooi, want het draagt bij aan onze missie voor minder autobezit. Voor de corona-uitbraak stonden auto’s al gemiddeld 23 uur stil per dag. Met de vele thuiswerkers staan auto’s nog vaker geparkeerd. Met de 50.000 auto’s van onze leden kunnen wij een grote bijdrage leveren om mensen veilig van A naar B te laten gaan als dat noodzakelijk is. De groei van autodelen zal in komend jaar ongetwijfeld verder versnellen, zo is onze verwachting.“

Gedrag autodeler verandert: ad hoc boekingen nemen toe
Het gedrag van autodelers verandert; voor de uitbraak van het coronavirus boekte een huurder gemiddeld 5 dagen voor vertrek een auto. Sinds de corona uitbraak daalt dit naar gemiddeld 1,5 dag voor vertrek. Dit heeft te maken met het feit dat mensen voor corona een dagje uit, een weekendje weg of familiebezoek weken van tevoren regelden. Nu boeken mensen vaker een auto voor ad hoc en noodzakelijke werkafspraken.
Wat verder opvalt is dat mensen sinds de uitbraak van corona een grotere voorkeur hebben voor het delen van een auto zonder sleuteloverdracht. Hiervoor heeft SnappCar keyless auto’s beschikbaar die te openen zijn via de app.

Honderden zorgmedewerkers geholpen
In de afgelopen maand maakten honderden zorg- en overheidsmedewerkers gebruik van de korting die SnappCar via heroes.snappcar.nl biedt voor vitale beroepen. Na de oproep van SnappCar bieden verhuurders hun auto’s bovendien goedkoper aan zodat zorgverleners veilig en betrouwbaar op hun werk kunnen komen.
Zweden: verdubbeling in ritten
SnappCar is ook actief in Zweden, waar de overheidsmaatregelen lichter zijn dan in Nederland. Opvallend is dat het autodelen via SnappCar in Zweden na een dip in maart in de afgelopen maand is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Ook daar vermijden mensen liever het openbaar vervoer als zij naar hun werk of naar een restaurant gaan, zo geven onze collega’s in Zweden aan.

Hygiëneprotocol Autodelen
SnappCar heeft een nieuw Hygiëneprotocol voor Autodelen ontwikkeld bovenop de geldende maatregelen vanuit de overheid. Dit protocol verplicht verhuurders en huurders n om de auto schoon te maken op minimaal 5 punten, zoals het stuur, versnellingspook en de deurhendels. SnappCar overlegt nu samen met de autodeelbranche om een hygiëneprotocol tot de standaard voor de sector te maken.
Ook spreekt SnappCar met ministeries van IenW en EZK, grote gemeenten en verschillende branches over de bijdrage van autodelen aan noodzakelijke vervoer in de coronaperiode.
Binnen tien minuten een deelauto beschikbaar
In de vier grote steden woont 95% van de inwoners op maximaal 10 minuten van een van de 50.000 beschikbare auto’s. Deze zijn dus beschikbaar voor mensen die vanwege hun werk juist niet thuis kunnen blijven, zoals leraren, tandartsassistenten en fysiotherapeuten. Dit verlicht de druk op het openbaar vervoer en zorgt voor minder risico’s bij het vervoer van A naar B.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht