Geplaatst door Blockchain Innovation Conference

Award: Blockchain-startup die vluchtelingen helpt met digitale identiteit verkozen tot beste Nederlandse ICO

UTRECHT – Blockchain-startup Tykn die ‘onzichtbare’ vluchtelingen helpt aan een digitale identiteit is vandaag tijdens de Blockchain Innovation Conference uitgeroepen tot Best Dutch ICO; de beste Nederlandse ICO (*). De uitverkochte vijfde editie van de conferentie (#BIC18) werd gehouden op het hoofdkantoor van Rabobank en telde zo’n 450 bezoekers.
De winnaar Tykn is een bijzondere startup, opgericht door de ‘onzichtbare man’ Tey El-Rjula. Als vluchteling is de in Koeweit geboren El-Rjula zijn identiteit kwijtgeraakt toen zijn geboortepapieren werden vernietigd tijdens de Golfoorlog. El-Rjula kwam via Dubai in Nederland terecht met een werkvisum, maar al zijn documenten werden ingenomen toen dat afliep.
Vanuit een asielzoekerscentrum in Zeist is hij een startup begonnen die vluchtelingen zonder papieren voorziet van een digitale identiteit door middel van Blockchain-technologie. Hij werkt inmiddels onder andere samen met het 510-datateam van het Rode Kruis.
Video-interview met Tey El-Rjula: https://youtu.be/2hyIm8CHzO8
De jury bestaande uit Vincent Everts (trendwatcher en conference director), Ingrid van den Bogert (co-founder Girls know Blockchain), Djuri Baars (Co-lead Blockchain Team Rabobank) en Joël Happé (ICO advisor, blockchain expert) én het publiek waren het er over eens dat Tykn de winnaar van de Best Dutch ICO moest worden.
Juryrapport: “Wat wij heel bijzonder vinden aan Tykn is dat deze startup niet alleen Blockchain-technologie inzet, maar ook van de wereld een betere plek wil maken. Dit heeft ons diep geraakt, niet alleen vanuit zakelijk oogpunt maar ook vanuit ethisch perspectief.”
De award werd uitgereikt door prins Constantijn van Oranje-Nassau, special envoy van StartupDelta en enthousiast over de mogelijkheden van Blockchain-technologie. Constantijn: “Als iemand zijn identiteit kwijt raakt, in een asielzoekerscentrum belandt, toch hier blijft en als hij eenmaal weer zijn leven op de rails heeft, toch zijn bedrijf hier opricht en mensen op St. Maarten helpt met hun identiteit, dan voel ik mij zeer vereerd om deze prijs aan hem te mogen uitreiken.”
Tey El-Rjula, oprichter en CEO van Tykn: “Het is een grote verantwoordelijkheid voor ons, wat wij moeten nu leveren wat wij beloven. Met Tykn begeven wij ons zich in de wereld van identiteit, een complex domein waar alleen technologie weinig verandering in kan brengen; de grootste verandering moet komen van een culturele verandering die beter past in de global economy waar wij in leven. Ik hoop herinnerd te worden als de persoon die deze innovatie groot heeft gemaakt. Wij willen anderen inspireren om dezelfde route te nemen die wij hebben gekozen: gebruik je innerlijke kracht om de wereld te verbeteren.”
Moderator van de verkiezing van Best Dutch ICO is Richard Kastelein, een wereldvermaarde ICO-adviseur. Alleen in Nederland gevestigde ICO’s die aan specifieke criteria voldoen, worden toegelaten. Een intern comité heeft de deelnemende startups geselecteerd op basis van hun whitepaper, teamsamenstelling, business-model, haalbaarheid en mate van professionaliteit.
* Een ICO betreft een uitgave van een virtuele munt (een crypto-token) om een startup te financieren die Blockchain-technologie ontwikkeld. De term is analoog aan de IPO (Initial Public Offering, ofwel beursgang) en wordt ook wel eens aangeduid als “token sale”.
Over Blockchain Innovation Conference
Blockchain Innovation Conference wordt voor de vijfde keer georganiseerd en werd gehouden op 7 juni in Utrecht op het hoofdkantoor van de Rabobank. Vincent Everts is de conference director en dagvoorzitter. Hij is trendwatcher, software-ondernemer, veelgevraagd spreker over cryptocurrency & Blockchain-technologie. Hij is tevens oprichter van Crypto Investment Summit en Dag van de Crypto.
Partners van BIC18 zijn Rabobank, IBM, KPMG, Bitfury en HPE.
Het thema van #BIC18 dit jaar was ‘Blockchain: From Proof of Concept to Real World Solutions’. Bij de Rabobank in Utrecht kwamen decision-makers van startups, corporates en overheden bij elkaar om de radicale veranderingen te bespreken die Blockchain-technologie mogelijk maakt.