Geplaatst door Belfius

Belfius lanceert Jane,een innovatieve start-up die artificiële intelligentie gebruikt om alleenstaande senioren langer veilig thuis te laten wonen

Uit onderzoek blijkt dat 94%[1] van de senioren graag zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen. De kinderen zijn hier echter niet altijd even gerust in. Wat als er thuis iets zou gebeuren? Cijfers leren ons namelijk dat 67%[2] van de ongevallen thuis plaatsvindt. Belfius Insurance zet via de start-up Jane zijn schouders onder dit maatschappelijk relevant thema. Dankzij een innovatieve thuiszorgoplossing op basis van artificiële intelligentie kunnen alleenstaande senioren nu langer, veilig thuis blijven wonen.

De start-up Jane helpt alleenstaande senioren om langer én veiliger thuis te blijven wonen. Dankzij artificiële intelligentie (AI) brengt Jane de dagelijkse routines en gewoonten van de senioren in kaart om hun naaste familieleden op de hoogte te kunnen brengen over een potentieel incident (bv.  een val in de badkamer, niet meer thuiskomen ’s avonds enz.).

Voorts kan de familie ook gepersonaliseerde alerts instellen, zoals bijvoorbeeld een melding wanneer er in het midden van de nacht abnormale beweging in huis wordt waargenomen. Ten slotte biedt Jane in het pakket ook 3 manuele alarmknoppen aan.

Dankzij Jane krijgt de familie discreet zicht op wat er bij de senior gebeurt. Hierdoor kan men de eventuele zorg preventief aanpassen zodat er langer autonoom thuisgebleven kan worden. Langer thuis … en toch gerust. Bovendien kunnen dankzij de innovatieve oplossing de aanzienlijke kosten van een verblijf in een rusthuis of woonzorgcentrum uitgespaard worden.

De start-up werd gefinancieerd en in de markt gezet door Belfius Insurance (hoofdaandeelhouder) en Boston Consulting Group Digital Ventures.

Maatschappelijke relevantie

Volgens ramingen[3] stijgt de Belgische bevolking tussen 2018 en 2070 van 11,4 miljoen naar 13,2 miljoen. Die prognoses leggen voornamelijk ook de vergrijzing bloot. Zo zal België in 2070 meer dan 3 miljoen 67-plussers tellen en bijna 1,4 miljoen tachtigplussers. Dat is zo maar eventjes meer dan 10% van de bevolking, tegenover ongeveer 5% vandaag. Met een huidige bezettingsgraad in de woonzorgcentra van 95%[4], een vergijzingsgolf in aantocht en steeds meer rusthuisbewoners die vandaag met hun pensioen hun verblijfsfactuur niet volledig kunnen betalen.

Deze demografische verschuivingen zullen de komende jaren heel wat aspecten van ons dagelijks leven beïnvloeden en een sterke vraag genereren naar nieuwe dienstverlening. Met de lancering van Janes slimme thuiszorgoplossing wil Belfius een bijdrage leveren aan concrete en vernieuwende oplossingen voor de belangrijke uitdagingen die met de vergrijzing van onze bevolking gepaard gaan.

Jane: concreet

Jane bestaat uit een kit van detectoren (een centrale hub, 6 bewegings-/temperatuurdetectoren en 3 alarmknoppen) die zeer eenvoudig bij de senior thuis kan worden geïnstalleerd. Voorts biedt de start-up een mobiele applicatie die moet worden geïnstalleerd op de smartphone van de naaste familieleden. De Jane-detectoren zijn zeer discreet en werken op batterijen.

De toepassing kan online besteld worden via www.jane.be en wordt daarna aan huis geleverd. Alles wat nodig is om de thuiszorgtoepassing zelf gemakkelijk te installeren, bevindt zich in een handige doos. Alle stappen worden uitgebreid uitlegd in Janes mobiele applicatie die teruggevonden kan worden in de Apple App Store en de Google Play Store.

De aankoopprijs voor de kit bedraagt 319 euro. Hier komen abonnementskosten van 14,95 euro per maand bij. Voor een optionele 4,95 euro per maand kan de senior 24/7 via een noodknop een alarmcentrale contacteren. Ten slotte kan de installatie indien gewenst aan een expert worden toevertrouwd (optioneel, prijs binnenkort beschikbaar).

Momenteel is het nog niet mogelijk de toepassing te gebruiken bij de aanwezigheid van huisdieren die vrij in de woning kunnen bewegen. Voorts dient er uiteraard een internetverbinding in het huis of appartement aanwezig te zijn, al werkt Jane al aan een oplossing op basis van mobiel internet.

[1] Bron: Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

[2] Bron: Stevens et al. Injury Epidemiology 2014

[3] Bron: Hoge Raad van Financiën, Studiecommissie voor de vergrijzing; Belfius Research.

[4] Bron: Probis