Belgische E-commerce Start-up Haalt €480,000 Op Voor Verdere Internationalisatie

– “Marketplaces made easy” is de slagzin van Meezy, een snelgroeiend agentschap gespecialiseerd in Europese online marktplaatsen. Sinds hun lancering in 2022 heeft de start-up meer dan 250 klanten in 14 verschillende landen geholpen om sneller te groeien en succes te behalen op Europese marktplaatsen. Als full-service 360° marktplaatspartner biedt Meezy end-to-end oplossingen, gaande van verkoopstrategieën en contentcreatie tot automatisering. “Digitale marktplaatsen bieden een enorme opportuniteit voor retailgerichte bedrijven die internationaal willen uitbreiden en het is onze missie om hen te helpen die kans gemakkelijk en snel te grijpen”, zo zeggen oprichters Pavlos Deloore en Tijl Steeman.
Marketplaces Made Easy
Een van de meest voor de hand liggende, maar grootste voordelen die verkoop op online marktplaatsen met zich meebrengt is dat ze het mogelijk maken om een breder publiek te bereiken en omzet te verhogen, zonder zelf fortuinen te hoeven investeren in uitgebreide marketing campagnes.
We weten allemaal dat Amazon wereldwijd de meest dominante speler is, maar daarnaast wordt het Europese e-commerce landschap ook sterk beïnvloed door andere, minder bekende platforms. In Nederland en België staat BOL bijvoorbeeld op de tweede plaats, terwijl dat in Frankrijk Cdiscount, en in Duitsland Otto is. Zo ziet u maar, het ene land is het andere niet, wat maakt dat een doordachte aanpak zeer belangrijk is wanneer u uw producten doorheen het hele continent wil aanbieden. Meezy biedt expertise in meer dan 40 marktplaatsen, verspreid over tal van Europese landen.
Ondanks het enorme potentieel van deze platforms hebben veel bedrijven moeite om hier van te profiteren. De toenemende concurrentie maakt het moeilijker om zich te onderscheiden, en het opzetten en beheren van accounts blijkt vaak lastiger dan vooraf gedacht. Denk maar aan het creëren van boeiende productbeschrijvingen, logistieke opvolging, en up-to-date blijven met voortdurend veranderende platformregels. Al deze mogelijke valkuilen kunnen er voor zorgen dat ambitieuze bedrijven weerhouden worden in het realiseren van hun doelen.
Meezy zet zich in om deze bedrijven te helpen bij het overwinnen van deze uitdagingen. “We ondersteunen klanten met zaken gaande van SEO-geoptimaliseerde copywriting en leuke visuals, tot tactische verkoopstrategieën en automatisering van dagdagelijkse processen. Met onze jarenlange ervaring en een multidisciplinair team weten we precies wat er nodig is om niet alleen te overleven, maar ook echt te floreren in de steeds veranderende wereld van online marktplaatsen”, zegt Pavlos.
Oplossingen met één klik
Een probleem waar ze ooit zelf mee geconfronteerd werden, en dat ze bij hun klanten regelmatig zien terugkomen, is de vervelende taak om catalogi product voor product te uploaden naar elk platform. Herhaaldelijk wordt gevraagd om productafbeeldingen, beschrijvingen, prijzen en andere metadata in te voeren, wat een zeer tijdsrovende taak is. Bovendien is het ook van cruciaal belang om doorheen dit proces de aandacht niet te verliezen, zodat zelfs de kleinste details accuraat online staan, en up-to-date gehouden worden. Vooral voor bedrijven met een uitgebreide productcatalogi, waarbij er bijvoorbeeld van elk product verschillende varianten bestaan, is dit een grote uitdaging.
Meezy is erin geslaagd om dit probleem aan te pakken door het hele proces te vereenvoudigen. Dankzij innovatieve software kunnen we deze taken nu met slechts één klik uitvoeren, waarbij de productinformatie automatisch over alle vooropgestelde marktplaatsen simultaan wordt gedistribueerd. “Door alle productgegevens en processen op één platform te centraliseren, besparen we onze klanten zowel tijd als geld”, legt COO Tijl uit. “Deze oplossing kan de behoefte aan tot wel twee fulltime integrators wegnemen, waardoor bedrijven hun middelen kunnen richten op zaken die er echt toe doen om groei te bevorderen in plaats van op handmatig werk”.
250+ klanten, 4 continenten en 45 marktplaatsen
Gezien het feit dat steeds meer verkopers naast fysieke winkels ook online actief worden, is het geen verrassing dat Meezy sinds de oprichting in 2022 veel belangstelling heeft gekregen. Volgend op hun deelname aan het KBC-acceleratorprogramma “Start It”, waarbij ze werden geselecteerd als één van de 75 start-ups die steun ontvangen, hebben ze met succes een 200 à 300 e-commerce bedrijven ondersteund. Deze aanzienlijke groei is ook te zien in hun team, dat zich in een relatief korte periode heeft uitgebreid van slechts 2 naar meer dan 40 medewerkers. Hun bewezen expertise en hoogwaardige service hebben eveneens geleid tot erkenning als officiële partner van verschillende marktplaatsen, zoals het eerder genoemde BOL en Amazon.
Met het oog op het voortzetten van deze positieve lijn richt de start-up zich steeds meer op grotere retailers, met name die met een jaaromzet van meer dan €10 miljoen. Dit sluit uiteraard samenwerkingen met veelbelovende start-ups en middelgrote e-commercebedrijven op korte termijn niet uit. Integendeel, dit zijn precies de type klanten waarvoor ze tot nu toe al veel hebben kunnen realiseren.
Internationale uitbreiding
Recentelijk haalde Meezy ook financiering binnen ter waarde van €480.000 bij privé-investeerders, KBC Bank en zakelijke kredietverstrekker PMV, wat een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf betekent. Deze substantiële kapitaalinjectie heeft bijgedragen aan de snelle groei van hun team en zal de voortdurende internationale expansie ondersteunen. Hiermee willen ze hun merkbekendheid in Europa verder uitbreiden en, sinds kort, ook de Amerikaanse markt aanpakken.
Veel Amerikaanse merken zijn immers al lange tijd op zoek naar toegang tot de vergelijkbare, verbruiksgerichte Europese markt, maar worden afgeschrikt door complexe regelgeving, uiteenlopende consumentenvoorkeuren en logistieke uitdagingen. Meezy heeft zich gepositioneerd als de ideale partner om dit proces te vereenvoudigen en begeleiding te bieden, door middel van op maat gemaakte oplossingen. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat ook daar, net als in Europa, successen kunnen geboekt worden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.