Geplaatst door NOWJOBS

Bijbaan wordt tegenwoordig geregeld via slimme app

Jonge bijverdieners vinden hun bijbaan tegenwoordig massaal via een paar klikken in een slimme app op hun telefoon. De wijze waarop jongeren naar werk kijken is veranderd. Zij zijn anders dan eerdere generaties op zoek naar snelle behoeftebevrediging, meer variatie en flexibele jobs die – heel belangrijk en met stip op één – passen bij hun persoonlijke planning. Het digitale uitzendplatform NOWJOBS bestaat uit een dynamische, zelflerende matching engine waarbij inmiddels meer dan één miljard matches tussen bedrijf en bijverdiener zijn gerealiseerd.

Volgens NOWJOBS past de traditionele uitzendwereld, die zich kenmerkt door onder andere bureaucratie en veel papierwerk, niet meer bij deze tijd. Het uitzendplatform speelt met de slimme app in op de behoefte van met name jongeren om flexibel en snel bij te verdienen, maar ook op de behoefte van ondernemers die vaak snel tijdelijke personeelstekorten moeten opvangen. Dit komt volgens NOWJOBS vooral voor in de horeca, bij events, in logistiek en retail.

Toen NOWJOBS in 2017 startte in België en in 2019 in Nederland was de 100% digitale werkwijze voor veel werkgevers nieuw. Renier Vastenburg, Country Manager NOWJOBS Nederland legt uit: “Ondernemers hadden hierdoor ook zorgen en keuzestress: er komen verschillende sollicitaties binnen op een vacature, maar wie kies je dan en op basis waarvan? Daarom zijn in het selectieproces extra features toegevoegd in de vorm van badges: Elite Match en Top Match. Bijverdieners ontvangen zo’n badge onder andere als zij al vaak via NOWJOBS hebben gewerkt, altijd goede reviews krijgen en nooit afzeggen. Onze app wordt steeds slimmer en herkent deze kandidaten automatisch als passende kandidaten.”

Solliciteren in een paar klikken
Bij de ontwikkeling van de app stond, in lijn met de wensen van jongeren, gebruiksgemak, flexibiliteit en snelheid centraal. Vastenburg licht toe: “Solliciteren gaat in een paar klikken en het contract wordt digitaal ondertekend. De uitbetaling volgt altijd wekelijks. Bovendien zijn we de enige speler op de markt die de kandidaat direct toont hoeveel hij of zij netto zal verdienen. Voor de ondernemer werkt het net zo snel. De snelste match is binnen een minuut tot stand gekomen. En ook zij zien direct hoeveel de inzet van een bijverdiener kost. Hierbij wordt in het getoonde bedrag rekening gehouden met alle sociale wetgeving en de verschillende contracttypes en cao’s.”

Flinke groei in Nederland
NOWJOBS groeit hard. Het matchvolume dat in 2022 verwerkt zal worden is tien keer zoveel als het volume van pre-corona. Meer dan 40.000 bijverdieners en ruim 850 bedrijven maken inmiddels gebruik van de app. Bovendien opent 45% van de ingeschreven bijverdieners de app zeker elke dag, 25% zelfs meerdere keren per dag. Bovendien zijn er al meer dan 35.000 betalingen gedaan en op alle vlakken loopt het aantal transacties in de app nu snel op. “Cijfers waar ik trots op ben. De tijd dat jongeren via email of bellend een bijbaan regelden lijkt definitief voorbij. Slimme apps zoals die van ons passen helemaal bij hun levensstijl, ze hebben hun plek in de uitzendmarkt dan ook terecht veroverd,” besluit Vastenburg.