Industry Wire

Geplaatst door RTB House

Black Friday breekt naar verwachting dit jaar nieuw record

Amsterdam, 16 november 2017 – RTB House, wereldwijd leverancier van state-of-the-art retargeting-technologie voor topadverteerders, verwacht dit jaar een recorddrukte op Black Friday, 24 november 2017. Die verwachting komt voort uit een analyse van honderden campagnes die de afgelopen jaren in de opmars naar Black Friday zijn ingezet. Black Friday, een fenomeen dat is overgewaaid uit de VS, wordt gezien als het begin van het seizoen voor kerstinkopen, waarbij massaal speciale aanbiedingen gedaan worden om zo meer mensen naar de winkels te trekken. Ook voor webshops is dit vaak een belangrijke eerste piek in de feestdagenperiode.

Jaar op jaar groei van Black Friday

Om de jaar op jaar groei van de populariteit van Black Friday aan het licht te brengen, analyseerde RTB House honderden campagnes. Daaruit bleek dat het wereldwijde webshopbezoek tijdens Black Friday in 2016 106 procent hoger lag dan in 2015: goed voor 204 procent meer transacties. Vergeleken met de rest van de maand november 2016, werden webshops die dag door bijna 65 procent meer mensen bezocht met als gevolg: 170 procent meer transacties*.

In Nederland trokken webshops vorig jaar op Black Friday twintig procent meer bezoekers dan gemiddeld in de maand november. Bovendien rondden klanten op die dag 205 procent meer transacties af dan in de rest van de maand. Als we vorig jaar weer vergelijken met 2015, zien we dat Black Friday in 2016 zes procent meer klanten trok, die ruim 143 procent meer aankopen deden. Naar verwachting zet deze jaar op jaar groei in 2017 door.

Cyril Westerhof, countrymanager Benelux van RTB House, voorspelt dat Black Friday dit jaar populairder wordt dan voorheen. “Vorig jaar lag de wereldwijde conversieratio – het aantal conversies in relatie tot het aantal kliks op een advertentie – op Black Friday bijna zeventig procent hoger dan het gemiddelde percentage van het jaar ervoor. Nu niet alleen de bedragen voor advertising toenemen, maar ook het aantal mensen dat online winkelt groeit, verwachten we dat Black Friday dit jaar opnieuw de records zal breken.”

Voorbereiding op Black Friday

Marketeers kunnen inspelen op de verwachte drukte op Black Friday 2017 met gepersonaliseerde advertentiecampagnes. Veel potentiële klanten zijn zich al aan het oriënteren op de producten die ze willen kopen tijdens Black Friday. Dat betekent dat marketeers hun producten nu onder de aandacht moeten brengen. Met behulp van AI-technologie en deep learning-algoritmes kan iedere klant op maat gemaakte advertenties te zien krijgen van de producten die men het liefst zou willen hebben.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht