Black Friday nestelt zich stevig in de Nederlandse cultuur

AMSTERDAM, 28 november 2016 – Sinds 2014 wordt in de Nederland aandacht gegeven aan Black Friday. Dit leidde in de afgelopen twee jaar al tot een piek in het aantal bezoeken aan de Pricewatch, de prijsvergelijker van Tweakers, maar dit jaar zijn alle records gebroken.
“Al in 2014 en 2015 zagen we op Tweakers een stijging van het bezoek op Tweakers tijdens Black Friday van respectievelijk 8% en 12% ten opzichte van het gemiddelde, maar dit jaar is er echt een exponentiële stijging van wel 28% waar te nemen”, aldus Fréderique van de Poll, directeur Tweakers. “Als we specifiek kijken naar de activiteit in onze Pricewatch, werden echt alle records gebroken. Dat blijkt uit een stijging van maar liefst 163%. De meeste bezoekers kwamen maar voor één ding naar Tweakers, namelijk shoppen. Je kunt dus wel zeggen dat Black Friday nu ook in Nederland een echt shopmoment is geworden.”
Dit werd bevestigd door de bij Tweakers aangesloten webshops. Zij zagen afgelopen vrijdag een grote piek in hun verkopen.
Bol.com
“Afgelopen vrijdag beleefden we al topdrukte in de aanloop richting de feestdagen. Bol.com voert het gehele jaar door verschillende acties uit en haakte dit jaar voor de 2e keer aan op Black Friday. Als we kijken naar de cijfers, dan kunnen we concluderen dat Black Friday afgelopen vrijdag nog populairder was dan het jaar daarvoor; het is tot nu toe de meest succesvolle winkelactie van het jaar. We hebben zelfs de beste dag uit onze geschiedenis beleefd (tot nu toe), mede dankzij de positieve reacties op de acties voor Black Friday”, aldus Marjolein Verkerk, woordvoerder bol.com.
Coolblue
“We zagen vrijdag een omzetstijging van 50% vergeleken met dezelfde dag in 2015. Dat lag 20% boven de forecast.”
Over Black Friday
Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten en wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen met traditioneel veel aanbiedingen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.