Industry Wire

Geplaatst door Mendix

Bloedbank Sanquin stroomlijnt donatieproces met online portals voor 200.000 donoren en 500 medewerkers

MijnOproep-applicatie binnen 6 weken gebouwd met Mendix low-code platform

  • Portals bieden waardevolle inzichten in behoeften donoren  
  • Mogelijkheid om vooruit te plannen en koppeling met donorgegevens zorgt voor betere beheersing supply chain 

Sanquin, de bloedbank die de bloedvoorziening voor de Nederlandse gezondheidszorg verzorgt, heeft twee online portals geïntroduceerd voor donoren en medewerkers. De nieuwe portals die zijn gebouwd met het Mendix low-code platform, maken het makkelijker voor donoren om afspraken te plannen en bieden medewerkers van de bloedbank waardevolle inzichten in de behoeften van de bloeddonoren, de drukte op de locaties en wanneer welke bloedgroepen worden ingezameld. Door deze transparantie en voorspelbaarheid kan Sanquin beter inspelen op de levering en vraag naar zijn producten.

De afname van bloed gebeurt op veertig vaste locaties en in vier mobiele units van Sanquin die 120 locaties door het land aandoen. Afhankelijk van de vraag werden donoren twee weken van tevoren per brief opgeroepen om te doneren en konden zij gedurende twee weken hierna op ieder moment binnenlopen bij een locatie. Dit proces herhaalde zich drie tot vijf keer per jaar. Om dit gebruiksvriendelijker en eenvoudiger te maken voor de donoren en meer voorspelbaarheid en transparantie te creëren voor het verwachte aanbod, besloot Sanquin het proces te digitaliseren met behulp van het Mendix low-code platform.

Niek Witsenboer, product owner bij Sanquin: “Het mooie aan werken met low-code technologie is dat je heel snel iets moois kunt neerzetten en binnen korte tijd grote stappen kunt maken in je digitale ambities. Voor het bouwen van de applicatie hebben we Mendix-partner Incentro geselecteerd. Dit bleek een perfecte match. Samen met hun slagvaardige consultants hebben we de volledige ‘MijnOproep’-applicatie voor donoren binnen zes weken ontwikkeld en live gezet. Dat is een ongekende prestatie en toont ook direct de kracht van het Mendix-platform aan.”

Ontsluiten data uitdaging

Een belangrijke uitdaging binnen het project was het ontsluiten van de data die is opgeslagen in lastig te integreren platformen, maar wel relevant zijn voor de donor. Hiervoor is een tussenlaag gecreëerd met het Microsoft Azure-platform waarmee Sanquin ervan verzekerd is dat de benodigde data voor de applicatie beschikbaar en veilig is.

 

Dankzij de nieuwe online portal MijnOproep krijgt de bloeddonor nu automatisch via de mail een magiclink waarmee direct kan worden ingelogd om een afspraak te maken. De donor krijgt realtime de beschikbaarheid van alle Sanquin-locaties en de agenda per locatie te zien. Daarnaast is het met de portal veel makkelijker om op een andere locatie te doneren dan waar mensen doorgaans komen.

Sanquin voegde ook de ‘Donatiecheck’ toe aan de portal. Er zijn allerlei redenen waarom je geen bloed mag doneren zoals ziekte of een verre reis die een donor kort ervoor heeft gemaakt. Voordat donoren online een afspraak kunnen maken, moeten ze nu eerst een vragenlijst doorlopen om te bevestigen dat er daadwerkelijk kan worden gedoneerd. Zo wordt voorkomen dat men ter plaatse wordt geweigerd door de donorarts.

Betere beheersing supply chain

Als de afspraak is gemaakt, beschikt Sanquin direct over alle benodigde informatie over de donor zoals bloedgroep en donatiehistorie. Daarnaast hebben medewerkers via een eigen portal die ook is gebouwd met Mendix, toegang tot waardevolle inzichten over de behoeften van de bloeddonoren, de drukte op de locaties en wanneer welke bloedgroepen worden ingezameld. Witsenboer: “Dit helpt enorm bij het optimaliseren van onze planningen en het beheersen van de supply chain. We hebben nu veel beter inzicht in hoeveel donaties we kunnen verwachten en kunnen bij een verhoogde vraag proactief actie ondernemen door bijvoorbeeld gericht donoren te bellen die zich nog niet hebben aangemeld.”

De gebruiksvriendelijkheid van de portal wordt bevestigd door het feit dat binnen 12 weken na de introductie al tweederde van de donoren een afspraak had gemaakt via de nieuwe online omgeving. Een volgende stap voor Sanquin is om een nieuwe oplossing te bouwen specifiek voor bloedplasma-donaties waar andere regels en voorwaarden voor gelden dan voor bloed. Hiervoor werkt Sanquin nog met een verouderd systeem.

Gezondheidspartner voor donoren

“Uiteindelijk is het de bedoeling om de portals voor donoren voor bloed en bloedplasma samen te voegen en te transformeren van een browserversie naar een progressive web app. Verder willen we in de toekomst meer inzetten op het zijn van een gezondheidspartner”, zegt Witsenboer. “Zo kunnen we de HB-waarde en bloeddruk zien van onze donoren. Het is dan logisch om deze informatie via MijnSanquin, de omgeving die is gekoppeld aan MijnOproep, aan hen beschikbaar te stellen zodat ze dit ook zelf kunnen tracken. Dankzij het werken met low-code van Mendix zijn we heel flexibel en kunnen we op een laagdrempelige en veilige manier extra functies toevoegen zodat we optimaal kunnen inspelen op vraag en aanbod en de behoeften van onze donoren nu en in de toekomst.”

Kijk hier voor meer informatie over het Mendix low-code platform.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht