Industry Wire

Geplaatst door bol

Bol.com geeft gratis ebooks weg op zwarte zaterdag

Utrecht, 31 juli 2018 – Het afgelopen weekend stonden er zoals voorspeld weer lange files met vakantiegangers op de routes naar het zuiden. Ook komend weekend wordt grote drukte verwacht op de Europese wegen, waarbij de kans op verveling in de auto toeneemt. Om het fileleed van vakantiegangers te verzachten, geeft bol.com op 3, 4 en 5 augustus gratis digitale boeken weg in ruil voor een foto van het hectometerpaaltje waar men stilstaat. De webwinkel ziet dit namelijk als het uitgelezen moment om lezen te stimuleren. Nederlandse en Belgische bijrijders kunnen hun foto als privébericht sturen via de Facebook-pagina van bol.com met de hashtag #ikstastil. Hierop volgend wordt een unieke code toegestuurd waarmee een gratis ebook kan worden gedownload.

Op de actiepagina van www.bol.com/ikstastil zijn alle beschikbare ebooks te vinden. De fileganger kan daarbij kiezen uit een assortiment met boeken als ‘Niemand vertellen’ van Harlan Coben en ‘Pip is een ster’ van Vivian den Hollander. De kinderboeken uit de selectie hebben daarnaast een voorleesfunctie, zodat ook het fileleed voor de (kleinste) kinderen wordt verzacht. De ebooks zijn te lezen op de Kobo e-reader, smartphone of tablet via de gratis bol.com Kobo leesapp voor iOS en Android.

30 procent meer ebooks verkocht in de zomer
Bol.com ziet dat de zomerperiode nog steeds het moment van het jaar is om veel te lezen. Zo zijn in de afgelopen maanden twee keer zoveel veel e-readers verkocht en werden de afgelopen maanden 50 procent meer ebooks verkocht. Gemiddeld kopen Nederlanders en Belgen drie ebooks in de maand juli bij bol.com. De winkel verkoopt daarbij ruim 30 procent meer ebooks dan een maand eerder. Het populairste ebook deze zomer in beide landen is ‘Frieda Klein 8 – De dag van de doden’ van Nicci French. Op de voet gevolgd door ‘Gespleten’ van Karin Slaughter en ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti.

Joep Lucassen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitaal lezen bij bol.com: “Het boek heeft meer concurrentie dan ooit, voornamelijk van social media. En dat terwijl boeken een goede bron van inspiratie en ontspanning zijn. Zeker tijdens de zomermaanden. Wij vinden het dan ook belangrijk om het lezen van boeken zo veel mogelijk aan te moedigen en te faciliteren. Niet alleen door het aanbieden van een ruim aanbod aan fysieke boeken, maar eveneens door de ontwikkeling van digitaal lezen via Kobo Plus.”

Deze zomertrend gaat verder dan het fysieke boek en dat is ook terug te zien in het ebook-abonnement Kobo Plus. In de maand juli proberen zelfs 2,5 keer zoveel klanten het abonnement uit dan in andere maanden. Maar liefst 75 tot 80 procent stapt na de eerste proefmaand over op een betaald abonnement. Ook na de zomer blijven veel klanten digitaal lezen; van de klanten die in juli 2017 Kobo Plus afsloten, is bijna de helft een jaar later nog steeds lid. De meest gelezen boeken binnen Kobo Plus deze zomer zijn:
1. ‘Achter gesloten deuren’ van B.A. Paris
2. ‘Ik zie je op het strand’ van Jill Mansell
3. ‘Het paradijs’ van Suzanne Vermeer

Digitaal lezen
In 2009 introduceerde bol.com digitaal lezen in Nederland en België, waarna dit een enorme toevlucht heeft genomen. Sinds de samenwerking met Kobo in 2014 zijn er bij bol.com inmiddels meer dan 1 miljoen e-readers verkocht. Hiervan is 95 procent een Kobo e-reader. Daarnaast is het ook makkelijker geworden om via tablet en smartphone digitaal te lezen door de ontwikkeling van speciale leesapps. Het aanbod ebooks is in de afgelopen jaren dan ook sterk gegroeid, bij bol.com zijn inmiddels bijna 3 miljoen ebooks te vinden. Met de introductie van digitaal lezen en de innovaties sindsdien, waaronder het in 2017 gelanceerde Kobo Plus, wordt deze leesvorm steeds toegankelijker voor een groter publiek. Zo is het aantal titels sinds de lancering van Kobo Plus gegroeid van 18.000 naar 240.000 en hebben inmiddels 150.000 boekliefhebbers het abonnement uitgeprobeerd.

Over bol.com
Bol.com is al sinds de start in 1999 een van de populairste winkels van Nederland en België. Bij bol.com winkelen 9 miljoen Nederlanders en Belgen. Met een assortiment van 16 miljoen artikelen verdeeld over meer dan 20 productcategorieën kunnen klanten kiezen uit het breedste assortiment, waaronder boeken en ebooks, muziek, films, games, elektronica, speelgoed, sieraden en accessoires, babyartikelen, tuin- en klusartikelen en alles voor wonen, dieren, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging. Voor de verkoop van deze artikelen werkt bol.com samen met meer dan 21.000 Nederlandse en Belgische partners die via bol.com verkopen. Dat klanten van bol.com de winkel waarderen, blijkt onder andere uit de vele (publieks)prijzen die bol.com in de afgelopen jaren heeft ontvangen. Zo is bol.com in 2018 voor het vierde jaar op rij verkozen tot ‘Sterkste retailmerk van Nederland’* en riep het publiek bol.com in 2017 en 2018 uit tot ‘Meest geliefde winkel van Nederland’**. Daarnaast is bol.com in 2017 uitgeroepen tot ‘Retailer of the Year’** in Nederland. Bij de Belgische ‘Shopping Awards’ in 2018 riep het publiek bol.com uit tot ‘Beste Webshop van België’. Bol.com is sinds 2012 onderdeel van Ahold Delhaize.

* Hendrik Beerda Brand Consultancy
** Q&A Research & Consultancy

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht