Geplaatst door BT

BT is het eerste telecommunicatiebedrijf dat een overeenkomst tekent voor het wederzijds delen van data

BT kondigt aan dat het als eerste telecommunicatiebedrijf een overeenkomst met INTERPOL heeft ondertekend die betrekking heeft op het delen van data om de wereldwijde groei van cybercriminaliteit beter te kunnen bestrijden.

De overeenkomst, ondertekend in het INTERPOL Global Complex for Innovation (IGCI) in Singapore, biedt een kader voor het uitwisselen van informatie over bedreigingen, met de nadruk op gegevens over criminele trends in cyberspace, nieuwe en bekende cyberdreigingen en kwaadaardige aanvallen.

De overeenkomst zal leiden tot een nog grotere samenwerking tussen de twee partijen in hun gevecht om gezinnen, consumenten, bedrijven en regeringen te beschermen tegen de snelgroeiende cybercriminaliteit.

BT’s ‘threat intelligence’ experts zullen hun kennis van – en unieke inzicht in – het snel veranderende wereldwijde bedreigingslandschap delen met het IGCI en INTERPOL zo helpen bij zijn wereldwijde inspanningen om actieve cybercriminelen te identificeren en bestrijden.

BT werkt al nauw samen met INTERPOL en was eerder dit jaar een van de slechts zeven internationale bedrijven met beveiligingsexpertise die in Zuidoost-Azië ondersteuning mochten bieden voor een grote operatie om cybercriminaliteit te bestrijden. BT’s team voor threat intelligence en onderzoek, gevestigd in BT’s beveiligingscentrum in Singapore, verstrekte informatie over regionale bedreigingen, inclusief gegevens over plaatselijke hacktivistgroepen en phishingsites.

Tijdens deze operatie werden bijna 9000 ‘command and control’ (C2) servers ontdekt, die gewoonlijk worden gebruikt voor Distributed Denial of Service (DDoS) aanvallen en het verspreiden van malware, ransomware en spam. Ook werden als gevolg van het onderzoek honderden aangetaste websites, waaronder overheidsportals, ontdekt.

“De omvang en de complexiteit van de huidige cyberbedreigingen betekent dat alle sectoren moeten samenwerken om dit wereldwijde fenomeen effectief te lijf te gaan,” zegt Noboru Nakatani, executive director van het IGCI. “De overeenkomst tussen INTERPOL en BT is een belangrijke stap in onze inspanningen om te zorgen dat de rechterlijke macht in de hele wereld toegang heeft tot de informatie die nodig is om deze groeiende cyberbedreigingen te bestrijden,” voegt Nakatani toe.

Mark Hughes, CEO, BT Security, zegt: “Het delen van bedreigingsinformatie door de rechterlijke macht en de private sector is cruciaal in de strijd tegen cybercriminaliteit, die steeds vaker de grenzen over gaat. Voor het aanpakken van cybercriminaliteit is dus een collectieve, wereldwijde aanpak nodig waarbij de publieke en private sector samenwerken. De beveiligingsexpertise van BT zal INTERPOL helpen bij het identificeren en ter verantwoording roepen van cybercriminelen, terwijl we gezamenlijk ons begrip van de uitdagingen die wij en andere organisaties tegenkomen in de strijd tegen cyberaanvallen verder ontwikkelen.”

In een recent verslag over cyberveiligheid door KPMG en BT werden vijf fases geïdentificeerd waar bedrijven doorheen gaan in hun streven naar een leidende positie in cyberbeveiliging. In het rapport werd geconcludeerd dat, om de laatste fase – True Leadership – te bereiken, bedrijven moeten beseffen dat ze voor het verder versterken van hun verdediging een handreiking moeten doen naar een bredere gemeenschap door gegevens en expertise uit te wisselen met hun branchegenoten en organisaties uit de publieke sector. De overeenkomst over het delen van gegevens tussen BT en INTERPOL is hier een praktijkvoorbeeld van, waarbij beide organisaties zich richten op het vormen van een gemeenschap van partners over de hele wereld om gezamenlijk maatregelen te treffen tegen cyberbedreigingen.

Over BT

BT stelt zich ten doel de kracht van communicatie in te zetten voor een betere wereld. BT is één van ’s werelds grootste leveranciers van communicatiediensten en -oplossingen en is actief in 180 landen. De kernactiviteiten van BT omvatten de wereldwijde levering van netwerk gebaseerde IT-diensten; lokale, nationale en internationale telecommunicatiediensten aan zijn klanten voor thuisgebruik, op kantoor en onderweg; producten en diensten op het gebied van breedband, TV en internet, alsook convergente vast/mobiele producten en diensten. BT bestaat uit zes klantgerichte divisies: Consumer, EE, Business and Public Sector, Global Services, Wholesale and Ventures, en Openreach.

In het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2017, rapporteerde BT Group een omzet van 24.062 miljoen Britse pond met een winst voor belasting van 2.354 miljoen Britse pond.

British Telecommunications plc (BT) is een volledige dochteronderneming van BT Group plc waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen en activa van BT Group zijn verzameld. BT Group plc is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en New York.

Bezoek voor meer informatie http://www.btplc.com/