Industry Wire

Geplaatst door RISK

Chatbot voor het vergelijken en afsluiten van een autoverzekering

Al chattend een autoverzekering afsluiten via Facebook. Het kan! Sluiteenverzekering.nl is de eerste ‘robo-verzekeraar’ van Nederland die door middel van een chatbot autoverzekeringen vergelijkt en afsluit. Vandaag is de chatbot in bèta-versie live gegaan.

Diverse verzekeraars experimenteren al met geautomatiseerde chats. Eenvoudige vragen, zoals een adreswijziging, kunnen via een chatbot worden doorgegeven. Sluiteenverzekering.nl, een initiatief van RISK.nl, is de eerste aanbieder die het mogelijk maakt om een verzekering via de chatbot af te sluiten. Voor het vergelijken en berekenen wordt gebruik gemaakt van SoftRules, de Business Rules Engine die RISK zelf ontwikkelt. Dankzij deze techniek is de chatbot in een tijdsbestek van een kleine 2 maanden opgeleverd.

Facebook Messenger

Klanten zoeken op Facebook Messenger Sluiteenverzekering.nl op. Zodra iemand “Hoi” zegt, wordt de chat gestart. Een deel van de informatie is bekend vanwege de openbare gegevens op het Facebookaccount. De chatbot stelt een aantal aanvullende vragen en gaat meer dan 20 autoverzekeringen vergelijken, waarvan de top drie wordt getoond.  De chatbot geeft geen advies waardoor verzekeringen op execution only basis worden aangeboden.

 

Bijna alles via een chatbot

RISK.nl verwacht dat in de nabije toekomst veel meer verzekeringen via een chatbot of robotadviseur worden afgesloten. Klanten willen 24/7 en via kanalen als Facebook hun verzekering afsluiten. Met onze chatbot spelen we in op deze doelgroep. Voor de toekomst is het daarom van belang dat de bot ook zelf gaat leren. Door te koppelen met de platforms van Amazon en Facebook is dit te realiseren.

Insurtech Serviceprovider RISK

Als RISK bieden wij een platform voor diverse innovatieve verzekeringsconcepten. Pay-how-you-drive proposities, zoals VOOROP.nl, zijn al enkele jaren via ons af te sluiten. Binnenkort lanceren wij een concept waarbij het aanbod van verzekeringen is gebaseerd op de individuele lifestyle van de verzekerde. Dit in combinatie met digitalisering en chatbots maakt de cirkel rond. Waar het eindigt weet niemand. Maar wat vaststaat is dat de traditionele wijze van verzekeren voor een deel vervangen wordt door diverse Insurtech-oplossingen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht