Industry Wire

Geplaatst door Hogeschool Rotterdam

ChatGPT: vriend of vijand?

Als je een enquête onder docenten houdt over hun grootste ergernissen, staat fraude gegarandeerd in de top drie van de meest gekozen antwoorden. En met goed recht, want ze steken uren in hun lesplannen en het beoordelen van hun studenten. Je kan je dus wel voorstellen dat er eind vorig jaar flink wat alarmbellen afgingen toen ChatGPT z’n intrede deed. Is dat terecht of biedt het juist kansen?

Die vraag stelde (en beantwoordde) onze programmamanager AI en Ethiek Pieter van Boheemen al in dit artikel, maar hoe ziet de rest van school dit? Dat bespraken ze afgelopen donderdag, 19 januari tijdens de bijeenkomst ‘Is ChatGPT cheating?’

‘Nuttige onzin’
CMI-docent Jasper Schelling zette meteen de toon met de titel van z’n presentatie: Laat ChatGPT voor je werken. Hoe slim het systeem ook lijkt, het blijft een instrument dat ons mensen ondersteunt. ‘’ChatGPT is een Large Language Model’’, legt Jasper uit. ‘’Dat zijn AI-instrumenten die, gebaseerd op bestaande teksten, toekomstige woorden voorspellen. Net als hoe mensen opereren. Het maakt een voorspelling en herkent patronen waardoor het lijkt alsof je er een gesprek mee hebt, maar het blijft afhankelijk van wat we erin stoppen. Niet zo feilloos als het lijkt en waardoor we kunnen concluderen dat ChatGPT in het beste geval nuttige onzin uitkraamt. Maakt dat ChatGPT onbruikbaar? Nee, want als ondersteunend hulpmiddel biedt het veel kansen.’’

Jasper demonstreerde dit door een volledig lesplan op te stellen met behulp van ChatGPT. Hij vroeg het programma: ‘’I need to design a bachelor course in data science. Can you give me some learning goals?’’ Na een paar extra vragen toverde hij binnen vijf minuten een lesplan op het scherm. Het maakt dus niet alleen de levens van studenten makkelijker, maar ook dat van docenten.

ChatGPT vergroot de kans op studiesucces
‘’Het gevaar van ChatGPT ligt ook niet in de functionaliteit, maar in het verantwoord gebruik’’, zegt Jasper. ‘’Deze systemen baseren zich op data van het internet en daarmee onze samenleving. Dus ook onze slechte kant. Alle haatberichten, alle vormen van discriminatie en alle misinformatie zitten er ook ingebakken. En als je ergens bagger instopt krijg je er ook bagger uit.’’

Na de presentatie van Jasper bleven er vragen in het publiek hangen over fraude en hoe we dit als opleidingsinstituut bestrijden. ‘’Onze taak als docenten is niet om studenten essays te laten schrijven om het schrijven, maar om ze het vak te leren. Dat ChatGPT ons dwingt om hier een andere invulling aan te geven, maakt het niet de vijand. Een student van mij heeft er ontzettend veel aan. Ze heeft ADD en vindt het kort en bondig schrijven van teksten lastig. Zo lastig zelfs dat het een gevaar werd voor het afronden van haar studie. Wij gaven haar de tip om ChatGPT te vragen om haar teksten samen te vatten en dat hielp haar enorm in het scheiden van hoofd- en bijzaken. Haar kansen op studiesucces nemen dankzij ChatGPT juist toe.’’

Een kering in het onderwijs
Tijdens de vragenronde aan CMI-hoofddocent Rob van der Willigen bleef het vooral gaan om plagiaat en welke visie we als hogeschool hebben. ‘’ChatGPT is net zo min valspelen als een auto tegenover een paard’’, zegt Rob. ‘’Dat noemen we gewoon vooruitgang en niemand kijkt ernaar hoe oneerlijk het is dat je met de auto ergens sneller bent dan te paard. We moeten ook niet denken over manieren hoe we valsspelers betrappen, maar kijken hoe we studenten leren wat ze moeten weten. Je moet mensen leren om het goed te begrijpen.’’ Één ding is duidelijk: ChatGPT zorgt voor een gigantische beweging het onderwijs.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht