Geplaatst door Ingenico

Consument gaf weer meer uit op Black Friday

Hoofddorp, 11 december 2019 – Ingenico Group, de wereldwijde marktleider op het gebied van betalingen, zag dat het aantal online transacties in Europa tijdens de winkelperiode rond Black Friday dit jaar aanzienlijk is toegenomen. In verschillende sectoren, dus niet alleen de detailhandel, werd meer verkocht.

Online transactiegegevens
Na analyse van de online transacties bevestigde Ingenico dat het verkoopvolume rond Black Friday 11% hoger lag dan vorig jaar en dat er in totaal 86% meer transacties waren dan op een gemiddelde vrijdag. Met € 135 was ook de gemiddelde transactiewaarde hoger. Omdat de gemiddelde transactiewaarde sinds 2016 afnam, is de nieuwe stijging een indicator van de groeiende populariteit van het evenement in de regio: een positief signaal voor Europese e-commerce bedrijven die in de toekomst Black Friday-acties willen houden.

Ook in de aanloop naar Black Friday waren er meer transacties dan vorig jaar. Van maandag tot en met donderdag lag het aantal online transacties in Europa 15% hoger dan in 2018. Omdat het winkelfestijn inmiddels een hele week duurt, adviseert Ingenico online bedrijven om de verkoopperiode aan te grijpen om vóór het einde van het kalenderjaar hun winst te verhogen.

Benoit Boudier, Managing Director SMB Online Europe van Ingenico: “Deze Black Friday werd een evenement van een week lang waarin we meer transacties voor onze klanten hebben verwerkt dan ooit tevoren. Omdat er wereldwijd zo veel wordt gekocht en er dus veel op het spel staat, is het essentieel dat ons betaalplatform 100% beschikbaar is. Het moet dus volledig stabiel zijn. Het laatste wat retailers willen, is dat ze geen betalingen meer kunnen verwerken. Zelfs één minuut uitval betekent dat er duizenden transacties verloren gaan. We zijn trots dat we hebben kunnen bijdragn aan de meest succesvolle Black Friday ooit.”

Na het succes van Black Friday merkt Ingenico ook dat er meer werd verkocht dan vorig jaar tijdens Cyber Monday. Die dag werden namelijk 15% meer transacties verwerkt dan in 2018. Om 12 uur ’s middags verwerkte Ingenico 28% meer transacties dan vorig jaar op dat tijdstip, met uitschieters van ongeveer 55% meer transacties dan op een gemiddelde maandag.

Bevindingen van de retailer
Hoewel de groei in de hele regio indrukwekkend was, nam Ingenico de prestaties van enkele individuele bedrijven onder de loep om de belangrijkste trends en processen vast te stellen.

Het Nederlandse Lampenlicht (een internationale verlichtingswinkel) vierde de succesvolle voorbereiding van alle processen toen de piekverkoopweek was afgelopen. Lucas Verhagen, Chief Financial Officer: “Dit jaar deden we voor het eerst een hele Black Friday-week om de orders over de dagen te verdelen. Met alle afdelingen troffen we de juiste voorbereidingen voor de ‘grote klapper’ die zou komen. Het magazijn, de klantenservice, de IT en onze IT-partners waren dus op volle sterkte gereed en stand-by. Er waren geen haperingen op Black Friday: alles ging goed en de verkoop steeg in alle markten waar we actief zijn.”

De inzichten van retailers tonen aan hoe belangrijk het is om vóór piekverkoopdagen alvast onderzoek te doen. Bedrijven die over de grens handel drijven, moeten weten wie hun klanten zijn, waar ze naar op zoek zijn en hoe ze willen betalen. Met de hulp van een betaalpartner als Ingenico kan een bedrijf aan die behoeften tegemoetkomen en piekverkoopdagen gebruiken als een strategie voor echte internationale groei.