Daling NPS Ziggo komt tot stilstand in vierde kwartaal

Houten, The Netherlands, 11 March 2016 – De Net Promotor Score (NPS) van Ziggo, de grootste speler op de Nederlandse triple play-markt, is in het vierde kwartaal van 2015 gestopt met dalen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Triple Play Insights-rapport van Telecompaper. De NPS meet de klantloyaliteit voor een bepaald merk. De NPS van Ziggo is in het vierde kwartaal gestegen met zeven punten, na een periode van daling na de fusie met UPC een jaar eerder.
Ondanks deze stijging was de NPS van Ziggo in Q4 negatief met een score van -11, wat betekent dat meer mensen niet dan wel het bedrijf aan anderen zouden aanraden. Ondanks dat de meeste huishoudens in Nederland een triple play-abonnement hebben, was de NPS bij alle aanbieders van triple play-diensten negatief. De op één na grootste speler, KPN, had echter een positieve score van +11 in Q4.
Uit het rapport blijkt verder dat 80 procent van de huishoudens tevreden is met het huidige triple play- of quad play-abonnement en hier niets aan wil veranderen. 5 procent overweegt het abonnement op de vaste telefoonlijn op te zeggen. Dit zou betekenen dat het aantal huishoudens met een dual play-abonnement toeneemt, maar uit het onderzoek blijkt dat dit voornemen nog niet is omgezet in daden.
Van de Nederlandse huishoudens die nog geen quad play-abonnement hebben, geeft 81 procent aan dat het bundelen van diensten in één pakket alleen interessant is wanneer er een korting aan gekoppeld is. Nog eens 65 procent geeft aan dit interessant te vinden als ze bepaalde extra’s krijgen, zoals meer belminuten of data. Dit kan een marketingstrategie zijn voor providers die hun aandeel op de triple play- en quad play-markt willen vergroten. Consumenten geven vaker aan dat een speciaal aanbod hen heeft overgehaald om een triple play- of quad play-pakket aan te schaffen. In Q4 2015 gaf 22 procent dit aan, tegenover 19 procent een jaar eerder. Een speciaal aanbod staat daarmee op de vierde plek in de top vijf van redenen om voor een bepaald pakket te kiezen.
Volgens het Triple Play Insights-rapport geven triple play-klanten de voorkeur aan het opnemen van tv-programma’s in de cloud in plaats van op een hard-disc recorder. Ziggo-klanten geven echter vaker aan programma’s te willen opnemen op een recorder, namelijk 51 procent tegenover een gemiddelde van 45 procent. Waarschijnlijk is dat zo omdat deze manier van opnemen al langer wordt aangeboden door Ziggo. Het verschil is echter klein en de voorkeur onder Ziggo-klanten voor opnemen in de cloud groeit (+5 procentpunten het afgelopen jaar).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.