Industry Wire

Geplaatst door GS1

‘Datapool GS1 Fashion Base maakt samenwerken tussen retailers en leveranciers eenvoudiger’

De pilot met het gebruik van GS1 Fashion Base bevalt de betrokken INretail-leden goed. Edwin Belt, branchespecialist bij de organisatie, ziet dat de neuzen langzaam dezelfde kant op wijzen en wil in 2019 zoveel mogelijk merken aangesloten krijgen. Aantallen zijn moeilijk te voorspellen, maar we hopen dat juist ook de kleinere zelfstandige winkels inzien dat de datapool GS1 Fashion Base veel voordelen biedt.”

Binnen GS1 Fashion Base ligt de nadruk op effectief samenwerken in de keten waar het de uitwisseling van productinformatie betreft. Sebas van Zundert, projectmanager retail non-food bij GS1: “Eenvoud is belangrijk, maar het is duidelijk dat het proces hier naartoe nog een uitdaging is voor veel retailers en leveranciers.”

Volgens Van Zundert betekende de start van de datapool pilot voor de deelnemers een realiteitscheck. “De behoefte aan productinformatie is afgelopen jaren sterk gegroeid. Natuurlijk heeft dat extra druk op bedrijven gelegd om consistente, accurate en up-to-date informatie via meerdere kanalen te kunnen delen. Maar het kunnen beschikken en delen van allerlei productinformatie wordt simpelweg een integraal onderdeel van zakendoen.”

“Bovendien geven productdata figuurlijk ‘kleur’ aan een mode-item. Al die informatie op orde hebben, is voor de sector écht geen sinecure en daardoor bleek het klaarstomen voor GS1 Fashion Base nog veel werk te vereisen.” Inmiddels is volgens de projectmanager het platform opgeleverd waar leveranciers en retailers zich op kunnen aansluiten en begint de data-uitwisseling op gang te komen.

‘Samenwerking binnen GS1 Fashion Base komt op gang’
INretail, waarbij ongeveer 5.000 retailers zijn aangesloten, ziet dat binnen de koplopersgroep de samenwerking tussen grote multi-brand retailers en merken op gang komt. Deze samenwerking zal volgens Belt leiden tot het beter inzetten van data in de winkels. “Ook de snelheid neemt toe. Webwinkels kunnen websites direct met de aangeleverde data, content en foto’s vullen en eventueel gegevens verrijken met eigen data. Direct erna zijn artikelen al te verkopen.”

Meer inzicht, minder voorraad
Deelnemers aan die de datapool aan het testen zijn hebben volgens Belt sowieso al meer inzicht in welke artikelen slow- en welke fast-movers zijn en wat waar verkoopt. “De beschikbare voorraad is hiermee hoger in de logistieke keten te leggen, wat als effect heeft dat sneller is te reageren op een stijgende vraag. Hiermee zou ook minder voorraad nodig zijn. Ik zie GS1 Fashion Base echt als een middel om een verandering op gang te brengen.”

Dat Belt zo de nadruk legt op het aspect voorraad komt omdat het uitwisselen van gestandaardiseerde artikeldata in de mode kan leiden tot lagere voorraden én minder afschrijvingen.

“Natuurlijk kun je met juiste en accurate artikelgegevens allerlei processen zoals voorraadinformatie gaan delen en daar verbeteringen in aanbrengen”, vult Van Zundert aan. Toch wil hij zich nu eerst concentreren dat grote en kleine partijen in de modeketen een slag gaan maken in het op orde zien te krijgen van productdata. “Want dat is toch wel de basis.”

Van automatiseren naar actualiseren
Nu de basis van het platform GS1 Fashion Base er ligt willen volgens Belt steeds meer bedrijven weten wat er voor hen in zit. “Het is aan ons om, samen GS1 Nederland, de voordelen te laten inzien. Leveranciers moeten starten met het vullen van de datapool, zodat retailers deze data kunnen gebruiken.”

Of de modesector als geheel al klaar is voor het drempelloos uitwisselen van productinformatie, durft Belt te betwijfelen. “Ik ben van mening dat de automatisering in Nederland nog veel beter kan. De nadruk ligt nog teveel op ‘het werkt en dat is voldoende’. Maar nu consumenten vertraging in de keten niet langer accepteren, is automatiseren onvoldoende. Alles draait om het actualiseren van gegevens.”

Belt ziet GS1 Fashion Base als een middel om tot goede samenwerking te komen, niet als de heilige graal. “Retailers en leveranciers die succesvol willen zijn, zullen moeten samenwerken. Het maakt de consument niet uit wie wat levert. Soepele data-uitwisseling maakt samenwerken eenvoudiger, dus ik kan iedereen adviseren om met de datapool aan de slag te gaan.”

Uitrol datapool 2019
Van Zundert is het volledig eens met Belt waar het aankomt op ‘geen nee verkopen aan de consument’. “Het kunnen uitwisselen van correcte productdata zal tot grote veranderingen leiden. Daarvoor zijn standaarden en een centrale datapool nodig.” Hij stelt dat het belangrijk is dat detailhandelaren die relevant willen blijven hiernaar gaan kijken. “Ik roep daarom die kleinere zelfstandige winkeliers op om aan de slag te gaan met onze datapool. Wij helpen ze daarbij met het zetten van de juiste stappen.”

Als onafhankelijke not-for-profit organisatie ontwikkelen we internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. GS1 brengt supermarkten en drogisterijen, bouwmarkten, ziekenhuizen en kledingwinkels, hun leveranciers en logistiek dienstverleners bij elkaar. Samen met hen werken we aan een efficiënte en betrouwbare keten.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht