Geplaatst door Dataprovider.com

Dataprovider.com ontwikkelt fraude meter om consument veilig online te laten shoppen

12 December 2017, Amsterdam: Ruim driekwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft in 2017 een online aankoop gedaan. Criminelen spelen op deze trend in door frauduleuze webshops te openen. Met name rond de feestdagen zijn veel van dit soort nepwinkels actief. Om consumenten te beschermen tegen deze winkels en ze weer veilig te laten shoppen, lanceert web crawl-bedrijf Dataprovider.com een gratis plugin die frauduleuze webwinkels herkent en aangeeft.

De fraude meter laat per website zien hoe betrouwbaar deze is. Zo kan de consument snel zien bij welke webshops hij of zij beter niet kan kopen. Daarnaast krijgen overduidelijk frauduleuze webwinkels na het downloaden van de fraude meter een banner, met daarin een waarschuwing aan de gebruiker van de computer. Op deze manier hoopt Dataprovider.com het aantal slachtoffers van online fraude terug te brengen en de Nederlandse consument een veiliger gevoel te geven bij het kopen via internet.

Christian Branbergen van Dataprovider.com legt uit: “De gevolgen van het kopen bij een frauduleuze webshop kunnen groot zijn. Het is mogelijk dat je voor een product betaalt en het niet ontvangt, wat al erg vervelend is. Maar criminelen kunnen ook jouw gegevens gebruiken voor creditcard-fraude of zelfs om in te loggen bij andere accounts, zoals je bank. Met deze fraude meter willen we de consument waarschuwen als deze een gevaarlijke winkel tegenkomt en zo het aantal slachtoffers van internet fraude verminderen.”

De fraude-meter is onderdeel van de Dataprovider.com Chrome plugin en is te downloaden via de Chrome Store of via www.dataprovider.com/extensie.