Geplaatst door Gemeente Den Bosch

Datastad ’s-Hertogenbosch op Smart City expo

Met een delegatie van verschillende bedrijven, startups en kennisinstellingen gaat ‘s-Hertogenbosch dit jaar naar de Smart City Expo World Congress. Dit vindt plaats van 13 tot en met 15 november in Barcelona. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert het bezoek aan de Catalaanse stad, samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en zes steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven én ’s-Hertogenbosch. De Smart City Expo World Congress is wereldwijd de grootste beurs en conferentie op het gebied van Smart City; om via data-gedreven slimme technologie de stad efficiënter, veiliger, gezonder, duurzamer en leefbaarder maken.

Nederlands Paviljoen

Met een gezamenlijk Nederlands Paviljoen staan de partners op de expo om kennis uit te wisselen, producten en diensten te verkopen en samenwerkingen te sluiten. Te midden van grote technologiebedrijven, zoals Microsoft, Huawei, Siemens en SAP, en andere innovatieve landen zoals de VS, Duitsland, Frankrijk, Estland, Israël en de Scandinavische landen. Het Nederlandse Paviljoen is ontworpen door het Bossche bedrijf Studio Tognini, waarbij ‘s-Hertogenbosch verantwoordelijk is voor het programmaonderdeel ‘Data’. Op de stand van 120 vierkante meter is er ruimte om bedrijven in de arena te laten pitchen, demo’s te draaien en drie dagen delegaties te ontvangen. Naast gemeente ’s-Hertogenbosch nemen de Bossche Investerings Maatschappij (BIM), Heijmans, Geodan, Republiq, Voldaan, No Food Wasted, iToday, Dataspox, Hello New Day, DITSS en 1Horse4Hire deel. Ook Universiteit JADS en hogeschool Avans zijn aanwezig. Zij verzorgen een dataworkshop.

Verantwoordelijke data-gedreven stad van de toekomst

Namens het gemeentebestuur zijn burgemeester van ’s-Hertogenbosch Jack Mikkers en wethouder Data Science Jan Hoskam vertegenwoordigd in Barcelona. Burgemeester Mikkers spreekt op het internationale congres over het mobiele innovatie-lab dat tijdens de Den Bosch Data Week een prominente plaats op de Markt had. Mikkers: “Ik denk dat we als ’s-Hertogenbosch een paar onderscheidende troeven in handen hebben. We hebben met SAP een wereldspeler in dataplatforms in ons midden. En met JADS de eerste universiteit voor Data Science van Nederland. We laten zien dat we met hun kennis een verantwoordelijke data-gedreven stad van de toekomst worden. Alle steden zullen uiteindelijk een data-gedreven Smart City worden. In ’s-Hertogenbosch doen wij dat wel op een manier dat de innovaties ten goede moeten komen voor onze inwoners. Daarom is mijn credo in Barcelona  ‘Den Bosch is driven by data, with happiness as a goal!”

Toonaangevend ecosysteem van Data Science

Wethouder Jan Hoskam kijkt uit naar de missie: “ICT en data zijn onlosmakelijk met ‘s-Hertogenbosch verbonden. In ons economisch actieplan hebben we een duidelijke stip op de horizon gezet: ’s-Hertogenbosch als onbetwiste datastad en ICT als aanjager van nieuwe werkgelegenheid. Om die ambtie waar te maken, willen we het toonaangevende ecosysteem van kennis en bedrijvigheid in Data Science in onze stad verder ontwikkelen. Ik merk daarvoor veel positieve energie bij bedrijven die dit samen met ons waar willen en kunnen maken. Door deel te nemen aan de Smart City expo kunnen we de betrokkenheid tussen onze partners nog meer aanwakkeren en nieuwe verbindingen leggen.”