Geplaatst door Linksys

Digitale detox is fabel: Nederlanders kunnen niet zonder Wi-Fi op vakantie

Het is vakantietijd. En dat betekent extra veel tijd voor surfen, online shoppen, Facebook en Instagram bekijken, vrienden en familie taggen, vakantiefoto’s en te gekke selfies uploaden, Netflix streamen en, als je net als de meesten van ons bent, je werkmail checken. Het blijkt dat veel mensen op vakantie net zo verbonden willen zijn als thuis. Dit komt uit een onafhankelijk onderzoek van routerfabrikant Linksys, waarvoor wereldwijd 8.000 consumenten zijn ondervraagd. Uit de resultaten blijkt dat we niets willen missen tijdens onze vakantie. Ook als we vrij zijn, willen we 24/7 internettoegang.

Geen Wi-Fi, geen boeking
Europeanen hechten veel waarde aan een Wi-Fi-verbinding als ze op vakantie zijn. Volgens de enquête van Linksys vindt 78,3% van de Europeanen dit belangrijk. Mensen uit het VK scoorden hierbij het hoogst met 82%, gevolgd door Frankrijk (80,5%), Nederland (76,7%) en Duitsland (75,3%). In totaal vond slechts 5,1% van de ondervraagden Wi-Fi tijdens vakantie helemaal niet belangrijk, en 9,3% noemde het niet zo belangrijk.

Geen toegang tot Wi-Fi is voor 64,5% van de mensen van invloed op de keuze van hun vakantieverblijf. Zo zegt 19,9% dan een ander verblijf te kiezen, terwijl 25,8% sterk overweegt om iets anders te boeken. Weinig verrassend is dat mensen met kinderen onder de 18 jaar meer behoefte aan Wi-Fi op vakantie hebben dan vakantiegangers zonder kinderen (respectievelijk 77% en 62%). De digitale generatie heeft invloed op de vakantieplannen van hun ouders, of het nu gaat om een hotel, camping of Airbnb.

De onderzoeksresultaten zijn duidelijk. Geen Wi-Fi-toegang kan een dealbreaker zijn bij het boeken van een vakantie. Eigenaars van een vakantiehuis of verhuurders via Airbnb wordt dus aangeraden voor een goede Wi-Fi-verbinding te zorgen. Een gastnetwerk is een gemakkelijke manier om toeristen een apart netwerk te bieden dat geen toegang heeft tot het hoofdnetwerk en de daarmee verbonden computers en apparaten. Bezoekers kunnen dan met een draadloos apparaat, zoals een smartphone, tablet of computer, verbinding maken met een gastnetwerk om toegang te krijgen tot het internet.

Digitale detox is een fabel
We lezen over zen zijn, onthaasten en offline gaan als we op vakantie gaan om tot onszelf te komen. Dat is tenslotte wat je coole vrienden op hun wereldreizen doen, nietwaar? Maar wacht eens even… Wie plaatsen al die prachtige reisselfies op Facebook en Instagram, waardoor je ook de reiskriebels krijgt? Ja. Inderdaad. Uit een recente enquête van Linksys blijkt dat al die mensen eigenlijk helemaal niet offline gaan.

Van de ondervraagde Europeanen die buiten Europa reizen, vond 67% het belangrijk om nog steeds Wi-Fi-toegang te hebben. Met 63% komt de invloed van geen Wi-Fi voor de meeste Nederlandse vakantiegangers in de buurt van het wereldwijde gemiddelde. In totaal ziet slechts 7,5% van de ondervraagden het ontbreken van Wi-Fi niet als een probleem. Volgens de enquête van Linksys hecht een grote meerderheid (73,8%) veel belang aan connectiviteit ook bij reizen binnen Europa. Dit is interessant omdat sinds 2017 de roamingkosten binnen Europa zijn afgeschaft. En nog opmerkelijker is dat 75% van de Nederlanders die in eigen land vakantie vieren, eigenlijk niet zonder Wi-Fi kan. Mensen willen duidelijk meer internet dan alleen hun mobiele databundel (3G of 4G).

Uit het onderzoek van Linksys blijkt dat het aantal mensen dat op vakantie volledig offline gaat en een ‘digitale detox’ doet, eigenlijk heel klein is. “Als we thuis zijn, vinden we het heel normaal dat we Wi-Fi hebben om onze 4K-tv te streamen. We gebruiken slimme spraakassistenten en speakers om onze favoriete muziek af te spelen, en laptops, pc’s en tablets om thuis te werken en huiswerk te maken. Dit verhelderende onderzoek toont aan dat we ook op reis afhankelijker zijn geworden van Wi-Fi. We zien het als een basisbehoefte. De meeste Nederlanders willen op vakantie altijd verbonden zijn, net als thuis”, aldus Albert Farag, Sales Director Linksys Europe.

Over het onderzoek
Onderzoeksbureau Vanson Bourne voerde dit onderzoek uit namens Linksys (onderdeel van Belkin International). De resultaten zijn gebaseerd op een webenquête onder 8.000 consumenten. De enquête werd gehouden in mei en juni 2018. Deelnemers waren afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk (2.000), Nederland (2.000), Duitsland (2.000), Frankrijk (1.000), de Verenigde Arabische Emiraten (500) en Saudi-Arabië (500).
Deelnemers aan de enquête moesten aan de volgende criteria voldoen:
• Ze moesten tussen de 18 en 64 jaar oud zijn.
• Ze moesten in hun huishouden betrokken zijn bij beslissingen over de aanschaf van nieuwe technologie.
• Ze moesten thuis een Wi-Fi-router of Wi-Fi-modem-router gebruiken.

Over Linksys
Linksys speelt al 30 jaar een pioniersrol op het gebied van draadloze connectiviteit. Het bedrijf combineert vooruitstrevende innovatie- en engineeringstrategieën met de beste netwerktechnologie, ontwerpen en klantenservice. Linksys maakt een connected lifestyle mogelijk voor particulieren, bedrijven en mobiele professionals. Het levert bekroonde oplossingen voor smart home, entertainment, beveiliging en internettoegang, die gebruik maken van innovatieve functionaliteit en een groeiend ecosysteem van applicaties en partners. Ga voor meer informatie naar linksys.com, vind ons leuk op Facebook, volg ons op Twitter of bekijk onze video’s op YouTube.