Industry Wire

Geplaatst door Telenet

Digitale experten bezoeken 1.000 kmo’s voor ‘De Digitale Versnelling’ van Telenet Business

De drempel om digitaal te ondernemen is nog altijd te groot in ons land. Een vierde van de zelfstandigen heeft zelfs geen tijd om te bedenken hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen. Dat blijkt uit een onderzoek dat GfK in opdracht van Telenet Business uitvoerde bij 304 zelfstandigen in België. Telenet Business wil hen op weg helpen met het project ‘De Digitale Versnelling’. Het bedrijf stuurt de komende maanden een tiental onafhankelijke digitale experten op pad naar 1.000 kmo’s om hen gratis tips te geven.

De meeste zelfstandigen beseffen dat ze moeten digitaliseren om hun concurrenten en de grote merken voor te blijven. Maar ze hebben vaak nog een lange weg af te leggen. Het onderzoek van GfK1 bij kmo’s met maximaal 20 werknemers toont aan dat 43 procent van de zelfstandigen geen website heeft, 56 procent geen Facebookpagina heeft, en 34 procent zelfs geen van beide gebruikt. Ook op het vlak van e-commerce lopen kmo’s achter: 82 procent heeft nog geen webshop.

Obstakels: gebrek aan tijd en kennis

“Zelfstandigen die willen digitaliseren, botsen vaak op een aantal obstakels. Een vierde van de Vlaamse kmo’s heeft geen tijd om er zich mee bezig te houden, en een op de vijf heeft er te weinig kennis over. Met het project ‘De Digitale Versnelling’ willen we het engagement aangaan om zelfstandigen en kleine ondernemingen te helpen om deze digitale uitdagingen om te zetten in opportuniteiten. We willen hen tonen dat online ondernemen met bijvoorbeeld een website, sociale media of e-mailcampagne niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn en snel een positieve impact kan hebben op hun zaak.”

Martine Tempels, senior vice president Telenet Business

De Digitale Versnelling: concreet

1.000 zelfstandigen en kmo’s kunnen een gratis bezoek aanvragen van een onafhankelijke digitale expert. Ze zijn allen specialist in een bepaald vakgebied, van adverteren op sociale media, over een webshop oprichten tot een gericht e-mailbestand opbouwen. De zelfstandigen kunnen zelf kiezen over welk onderwerp ze bijleren. Tijdens een persoonlijk gesprek van zo’n twee uur bij hen in de zaak, krijgen ze advies op maat om daarna zelf gericht verder aan de slag te gaan.

Geen strategie

Sofie Verheirstraeten van yogasalon Kokoro kreeg al een expert over de vloer in de testfase van het project. Net als 78 procent van de zelfstandigen had ze geen strategie voor haar digitale activiteiten en volgde ze gewoon haar gevoel. 41 procent van de kmo’s geeft toe dat ze alleen maar aanwezig zijn op sociale media omdat hun concurrenten dat ook zijn.

“Ik was al lang actief op sociale media, zonder goed te weten wat ik aan het doen was. Ik was zeker niet slecht bezig, want mijn workshops zitten redelijk vol. Maar ik vroeg me wel af of het niet nog beter kon. Zeker omdat ik er veel tijd in stak en het bovenop mijn ander werk kwam. Sinds het bezoek van de expert, plan ik mijn berichten op sociale media elke week in, en hoef ik dit niet meer tussendoor te doen. Ik adverteer nu ook gericht via Facebook.”

Sofie Verheirstraeten, zaakvoerster Kokoro

Volgens Kristof Nizet, een van de experten die kmo’s zal helpen, kunnen kmo’s veel efficiënter werken als ze gedigitaliseerd zijn.

“Een goede online aanwezigheid helpt om je omzet en je potentiële bereik te verhogen. Je bent niet langer beperkt tot de mogelijke klanten in jouw eigen regio. Bovendien is de impact van digitale marketing veel beter meetbaar en kan je beter de juiste doelgroep kiezen.”

Kristof Nizet, digital marketing en e-commerce consultant

Inschrijven vanaf vandaag

Inschrijven voor een bezoek van een expert kan via de website www.digitaleversnelling.be. Ondernemers kunnen hier ook tips en adviezen van de experts bekijken en meer praktische informatie over digitaal ondernemen terugvinden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht